Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Okrąg dziewięciu punktów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;

2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;

5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;

10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje punkty leżące na okręgu dziewięciu punktów, wyznacza ortocentrum;

  • korzysta z własności odcinka Eulera w celu wyznaczenia środka okręgu dziewięciu punktów oraz wyznacza środek okręgu opisanego na trójkącie;

  • znajduje zależność między rodzajem trójkąta i punktami na okręgu dziewięciu punktów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • interaktywna aplikacja;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu lekcji.

  2. Wyznaczenie celów i kryteriów sukcesu.

  3. Dyskusja jakie punkty charakterystyczne można wyznaczyć w trójkącie. Przypomnienie, że trzy punkty niewspółliniowe wyznaczają jednoznacznie okrąg.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia konstrukcję ortocentrum i środka okręgu opisanego na trójkącie oraz treść i przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom Aplet. Prosi uczniów o wykonanie poleceń w parach.

  3. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych poleceń.

  4. Uczniowie wykonują samodzielnie wybrane ćwiczenia spośród 1 – 5 z sekcji „Sprawdź się”, następnie rozwiązania są omawiane.

  5. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”

Faza podsumowująca:

  1. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy podczas rozwiązywania wskazanych ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”..

  2. Podsumowanie lekcji, wskazanie mocnych i słabych stron pracy uczniów.

Praca domowa:

  • Przy pomocy cyrkla i linijki wykonanie konstrukcji okręgu dziewięciu punktów i zaznaczenie na nim 9 charakterystycznych punktów.

Materiały pomocnicze:

Okrąg wpisany w trójkąt

Wskazówki metodyczne:

Uczeń może wykorzystać Aplet

  • podczas przygotowywania się do zajęć,

  • do utrwalania wiedzy,

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.