Dla nauczyciela
Autor: Piotr Mazur
Przedmiot: filozofia
Temat: Kim jest nadczłowiek?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zdefiniujesz, kim jest nietzscheański nadczłowiek w filozofii Nietzschego.
Poznasz genezę idei nadczłowieka w filozofii Nietzschego.
Ocenisz zależność między ideą nadczłowieka a koncepcjami woli mocy i amor fati.
Przeanalizujesz fragmenty Tako rzecze Zaratustra ilustrujące, kim jest nadczłowiek.
Cele operacyjne. Uczeń:
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza i interpretacja tekstów;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
audiobook.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka, a na zajęcia przychodzą ze swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi przemówień Zaratustry.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna
Na podstawie treści z zakładki „Przeczytaj”, uczniowie mają za zadanie przygotować notatkę z lektury. Może ona przyjąć formę tradycyjną (streszczenie, synteza) albo nowoczesną (np. sketchnoting, plakat).
Prezentacja efektów pracy uczniów i wspólne ich omówienie.
Dyskusja wokół tematu: dlaczego tłum wybrał ostatniego człowieka, a nie nietzscheański ideał?
Praca w grupach. Nauczyciel podaje temat do dyskusji: czy pierwotne zamierzenie Zaratustry, aby nauczyć całe społeczeństwo idei nadczłowieka, jest możliwe do zrealizowania? Uczniowie dzielą się na grupy w zależności od swoich przekonań, a następnie przygotowują argumenty i kontrargumenty. Nauczyciel określa czas na przygotowania. Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję, a po jej zakończeniu prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje.
Realizacja zadań interaktywnych wskazanych przez nauczyciela. Preferowane ćwiczenia: 2‑4.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat idei nadczłowieka w filozofii oraz w znanych sobie tekstach kultury (literaturze, filmie, sztukach plastycznych).
Wybrany lub chętny uczeń podsumowuje lekcję, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Zadania interaktywne nr 5‑8.
Materiały pomocnicze:
Marcin Dżugaj, Zwierzę. Człowiek. Nadczłowiek: myśl antropologiczna Friedricha Nietzschego, w: „Amor Fati”, nr 2/2015, s. 153‑165.
Grzegorz Chrzanowski, Kim jest „ostatni człowiek”, czyli o transcendowaniu w filozofii Fryderyka Nietzschego i w teologii chrześcijańskiej, w: Mistrzowie podejrzeń: afirmacja, negacja czy przezwyciężenie?, red. Jowita Guja, Kraków 2015, s. 101‑121.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.