Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Równanie wymierne sprzeczne i nieoznaczone
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równanie wymierne sprzeczne i równanie wymierne nieoznaczone,
rozpoznaje równania sprzeczne i równania nieoznaczone,
wyznacza dziedzinę równania wymiernego sprzecznego i równania nieoznaczonego,
przeprowadza rozumowania związane z analizą równania wymiernego, formułuje wnioski i uzasadnia ich poprawność.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania
analiza przypadku,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem galerii zdjęć interaktywnych
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają w grupach definicję równania wymiernego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie przykładów z sekcji Przeczytaj.
Uczniowie podzieleni na grupy 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują wyniki. Tworzą wspólny plakat ilustrujący sposoby rozwiązania równań sprzecznych i nieoznaczonych.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń interaktywnych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Polecenie 2 umieszczone pod galerią zdjęć interaktywnych
Materiały pomocnicze:
Wyrażenia wymierne. Równania wymierne
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Przykład zawarty w galerii uczniowie mogą wykorzystać jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem. Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać jako materiał pokazujący zastosowanie wzorów skróconego mnożenia.