Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości fizykochemicznych azotowców
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa właściwości azotowców;
wymienia znane tlenki i wodorki azotowców;
proponuje przykłady otrzymywania związków azotowców.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie znacie azotowce i jakie mają one zastosowanie?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „właściwości fizykochemiczne azotowców”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla animację – badanie właściwości fizycznych azotowców.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy: azot, fosfor, arsen; rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem każdej grupy jest analiza treści zawartych w e‑materiale, a następnie przedstawienie podstawowych właściwości wymienionych wyżej pierwiastków oraz reakcji otrzymywania ich tlenków i wodorków. Liderzy grup prezentują rezultaty na forum za wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Badanie palności azotu” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym – doświadczenie nr 1. Nauczyciel wyznacza uczniów do roli asystentów, podaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.
Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Badanie palności fosforu i reakcji tlenku fosforu(V) z wodą” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym – doświadczenie nr 2. Uczniowie samodzielnie planują potrzebne szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Chętna osoba na forum prezentuje swoją propozycję. Nauczyciel weryfikuje pomysł ucznia. Nauczyciel wyznacza uczniów do roli asystentów, podaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi pod względem merytorycznym.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Który z tlenków azotu nazywany jest gazem rozweselającym? Który tlenek azotu w połączeniu z wodą ulega reakcji dysproporcjonowania? Który z azotowców tworzy związki wszystkie będące truciznami?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji, czy podczas przygotowania do sprawdzianu oraz przez uczniów nieobecnych na zajęciach do wyrównania luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Który z tlenków azotu nazywany jest gazem rozweselającym?
Który tlenek azotu w połączeniu z wodą ulega reakcji dysproporcjonowania?
Który z azotowców tworzy związki wszystkie będące truciznami?
Karty charakterystyk substancji
Doświadczenie nr 1:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, statyw do probówek, zapalniczka/zapałki, łuczywko, łapa do probówek.
Odczynniki chemiczne: ciekły azot.
Instrukcja wykonania:
Umieść niewielką ilość azotu ciekłego w probówce.
Do wylotu probówki przyłóż zapalone łuczywko.
Obserwuj zmiany.
Doświadczenie nr 2:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: łyżeczka do spalań, zapałki/zapalniczka, kolba stożkowa z korkiem, palnik
Odczynniki chemiczne: czerwony fosfor, woda destylowana, oranż metylowy
Instrukcja wykonania:
Do kolby stożkowej wlej ok. 10 cm wody destylowanej i dodaj odrobinę oranżu metylowego.
Na łyżeczce do spalań umieść szczyptę czerwonego fosforu.
Łyżeczkę z fosforem umieść w płomieniu palnika do momentu zapalenia się fosforu.
Palący się fosfor na łyżeczce przenieś do kolby stożkowej z wodą i umieść nad wodą łyżeczkę, kolbę zamknij korkiem.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Karty pracy ucznia, potrzebne do doświadczeń:
Arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.