Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie właściwości fizykochemicznych azotowców

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami ( Cl 2 , O 2 , N 2 , S), chloru, siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu).

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami ( Cl 2 , Br 2 , O 2 , N 2 , S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu); chloru z wodą.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa właściwości azotowców;

  • wymienia znane tlenki i wodorki azotowców;

  • proponuje przykłady otrzymywania związków azotowców.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie znacie azotowce i jakie mają one zastosowanie?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „właściwości fizykochemiczne azotowców”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla animację – badanie właściwości fizycznych azotowców.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy: azot, fosfor, arsen; rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem każdej grupy jest analiza  treści zawartych w e‑materiale, a następnie przedstawienie podstawowych właściwości wymienionych wyżej pierwiastków oraz reakcji otrzymywania ich tlenków i wodorków. Liderzy grup prezentują rezultaty na forum za wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  3. Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Badanie palności azotu” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym – doświadczenie nr 1. Nauczyciel wyznacza uczniów do roli asystentów, podaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętni uczniowie prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  4. Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Badanie palności fosforu i reakcji tlenku fosforu(V) z wodą” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym – doświadczenie nr 2. Uczniowie samodzielnie planują potrzebne szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Chętna osoba na forum prezentuje swoją propozycję. Nauczyciel weryfikuje pomysł ucznia. Nauczyciel wyznacza uczniów do roli asystentów, podaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi pod względem merytorycznym.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Który z tlenków azotu nazywany jest gazem rozweselającym? Który tlenek azotu w połączeniu z wodą ulega reakcji dysproporcjonowania? Który z azotowców tworzy związki wszystkie będące truciznami?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji, czy podczas przygotowania do sprawdzianu oraz przez uczniów nieobecnych na zajęciach do wyrównania luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Który z tlenków azotu nazywany jest gazem rozweselającym?

  • Który tlenek azotu w połączeniu z wodą ulega reakcji dysproporcjonowania?

  • Który z azotowców tworzy związki wszystkie będące truciznami?

  1. Karty charakterystyk substancji

  2. Doświadczenie nr 1:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówka, statyw do probówek, zapalniczka/zapałki, łuczywko, łapa do probówek.

Odczynniki chemiczne: ciekły azot.

Instrukcja wykonania:

  • Umieść niewielką ilość azotu ciekłego w probówce.

  • Do wylotu probówki przyłóż zapalone łuczywko.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Doświadczenie nr 2:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: łyżeczka do spalań, zapałki/zapalniczka, kolba stożkowa z korkiem, palnik

Odczynniki chemiczne: czerwony fosfor, woda destylowana, oranż metylowy

Instrukcja wykonania:

  • Do kolby stożkowej wlej ok. 10 cm wody destylowanej i dodaj odrobinę oranżu metylowego.

  • Na łyżeczce do spalań umieść szczyptę czerwonego fosforu.

  • Łyżeczkę z fosforem umieść w płomieniu palnika do momentu zapalenia się fosforu.

  • Palący się fosfor na łyżeczce przenieś do kolby stożkowej z wodą i umieść nad wodą łyżeczkę, kolbę zamknij korkiem.

  • Obserwuj zachodzące zmiany.

  1. Karty pracy ucznia, potrzebne do doświadczeń:

RufjY0qTva65j

Plik PDF o rozmiarze 63.74 KB w języku polskim
  1. Arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.