Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zasady programowania obiektowego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zasady programowania obiektowego.
Skonstruujesz modele klas, które mogą posłużyć jako podstawa do tworzenia kolejnych projektów.
Prześledzisz mechanizmy, dzięki którym możliwa jest realizacja zasad programowania obiektowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup ma przygotować krótką prezentację dotyczącą jednego z przedstawionych w sekcji „Przeczytaj” założeń programowania obiektowego.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zasady programowania obiektowego”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Uczniowie w grupach prezentują wyniki swojej pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z mapą myśli, która przedstawia pojęcia ściśle związane z paradygmatami programowania obiektowego. Mogą jej użyć w celu utworzenia odpowiednich skojarzeń z tymi pojęciami.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– wymień kilka paradygmatów programowania obiektowego
– jaką nazwę nosi paradygmat związany z faktem, że dane, które przechowujemy w komputerze, w rzeczywistości nie muszą nic oznaczać?
– co oznacza pojęcie „polimorfizm”?
– wymień 3 podstawowe tryby modyfikatorów dostępu, jakie wprowadza do języków programowania hermetyzacja.Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Opracuj krótką notatkę związaną z powstaniem koncepcji programowania obiektowego. Ustal, jaki język był pierwszym językiem programowania obiektowego.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Mapa myśli”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.