Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Czynniki sprzyjające powstaniu społeczeństwa obywatelskiego. Emancypacja.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
1) przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego i charakteryzuje jego rozwój w XX‑wiecznym państwie polskim.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje cechy społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji obywatelskiej;
ocenia znaczenie równouprawnienie prawnego dla budowy zaufania w relacjach społecznych;
wskazuje na zmiany w rozwiązaniach prawnych określających pozycję kobiet w społeczeństwie;
analizuje wpływ ruchów społecznych na zmiany w prawie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
prezentacja multimedialna;
dyskusja za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie proszeni są o przygotowanie informacji na temat pozycji kobiet w społeczeństwach na przestrzeni wieków. Powinni odnieść się do filozofów starożytnych, roli kobiet w systemach religijnych, zmian w prawie świeckim.
Faza wstępna
1. Na początku lekcji uczniowie wykorzystując burzę mózgów, definiują pojęcia: emancypacja, społeczeństwo obywatelskie.
2. Podanie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Klasa zostaje podzielona na 5 grup. Każda przygotowuje krótką prezentację na temat:
pierwsza – pozycja kobiet w filozofii starożytnej i w społeczeństwach starożytnych;
druga – pozycja kobiet w świetle nauczania Kościoła Katolickiego;
trzecia – pozycja kobiet w prawie świeckim w XIX w.;
czwarta – postulaty ruchów feministycznych na przełomie XIX i XX w.;
piąta – prawa kobiet we współczesnych rozwiązaniach prawnych.
2. Po 10–15 min. grupy łączą prezentacje w całość, tworząc jedną, przedstawiającą zmiany w pozycji społecznej kobiet na przestrzeni wieków. Osoba reprezentująca daną grupę omawia przygotowany fragment.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o ustosunkowanie się do stwierdzenia: „Emancypacja kobiet zwiększyła partycypację obywatelską współczesnych społeczeństw i przyczyniła się do wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego we współczesnych demokracjach”.
2. Klasa rozpoczyna dyskusję, dzieląc się na dwie losowe grupy. Jeden zespół przygotowuje argumenty za, drugi przeciw. Wybrana osoba – arbiter, rozstrzyga, która z grup ją przekonała.
3. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 5–8.
Praca domowa:
1. Wykonanie gry interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
Paweł Dybel, Szymon Wróbel, Granice polityczności. Od polityki emancypacji do polityki życia, Warszawa 2008.
Sylviane Agacinski, Polityka płci, Warszawa 2002.
Maciej Uliński, Kobieta i mężczyzna. Dzieje refleksji filozoficzno‑społecznej, Kraków 2000.
Monika Płatek, Historia europejskiego ruchu kobiecego, „Biuletyn Informacyjny Ośrodka Informacji Środowisk Kobiecych”, Warszawa 1998.
Edyta Pietrzak, Wolność, równość i siostrzeństwo, Łódź 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Quiz może zostać wykorzystany jako wstęp do przygotowania prezentacji.