Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Michał Pranke
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Konsekwencje zróżnicowania jakości życia człowieka w różnych regionach i krajach świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V
Podstawa programowa
XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne.
Uczeń:
8) przedstawia konsekwencje zróżnicowania jakości życia człowieka w różnych regionach i krajach świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie jakości życia człowieka i charakteryzuje wybrane kryteria jego wyznaczania,
analizuje zróżnicowanie wskaźnika jakości życia na świecie,
ocenia wpływ różnych czynników na jakość życia,
charakteryzuje wybrane konsekwencje zróżnicowania jakości życia człowieka w różnych regionach i krajach świata.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: praca z e‑materiałem, pogadanka, dyskusja, mapa myśli, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, mapa polityczna świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Nahavandi F., Ryba czy wędka, czyli jak pomagać krajom Południa, rozm. przepr. A. Gołkowska, M. Zdanowska, 2011, Miesiecznik.Znak.com.pl (dostęp 26.05.2021).
Osika G., Jakość życia jako wskaźnik rozwoju społecznego. Analiza mierników, „Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2018, z. 123, s. 355–370.
The „Where‑To‑Be‑Born” Index: The Highest And Lowest Scoring Countries, WorldAtlas.com (dostęp 26.05.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel inicjuje dyskusję wokół pojęcia jakości życia. Wskazany przez nauczyciela uczeń lub ochotnik tworzy na tablicy mapę myśli, zapisując propozycje podawane przez pozostałych uczniów. Nauczyciel prosi, aby uczniowie spróbowali określić kryteria decydujące o jakości życia.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią części „Przeczytaj” e‑materiału, oceniają trafność swoich skojarzeń podawanych podczas tworzenia mapy myśli. Korzystając z atlasów geograficznych i dostępnych źródeł informacji, uczniowie w grupach analizują przestrzenne zróżnicowanie poszczególnych, wskazanych w części „Przeczytaj” czynników składających się na wskaźnik jakości życia (Where‑to‑be‑born Index). Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Przedstawiciele grup prezentują rezultaty pracy. Uczniowie analizują mapę Wskaźnik jakości życia z części „Przeczytaj”, we wspólnej dyskusji określają zróżnicowanie wskaźnika jakości życia na świecie i oceniają wpływ poszczególnych czynników na wartości tego wskaźnika na świecie.
Burza mózgów: uczniowie określają konsekwencje zróżnicowania jakości życia człowieka w różnych regionach i krajach świata. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania, podsumowuje najważniejsze treści.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”. Wskazani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Praca pisemna dotycząca działań na rzecz wyrównywania jakości życia na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale może zostać wykorzystany na lekcjach dotyczących dysproporcji rozwoju regionów świata i państw (zakres rozszerzony: XXII. 2). Może znaleźć zastosowanie podczas zajęć poświęconych formułowaniu hipotez dotyczących przyczyn zróżnicowania jakości życia na świecie (zakres rozszerzony: XXII. 1).