Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RZvsF3gJ9f3f51
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zdania

Obszar charakterystyczny dla aglomeracji Trzeciego Świata, dokładniej obszar miasta zamieszkany przez najbiedniejszą ludność to: Możliwe odpowiedzi: 1. slumsy., 2. dystrykt., 3. kanton., 4. profuzja.
RtU5lDuKsW32n1
Ćwiczenie 2
Wskaż poprawne dokończenia zdania.

Wskaźnik HDI uwzględnia cztery następujące wskaźniki Możliwe odpowiedzi: 1. śmiertelność niemowląt (na 1000 urodzeń żywych), 2. produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca, 3. roczne tempo wzrostu PKB (%), 4. zużycie energii elektrycznej na 1 mieszkańca, 5. Średnia oczekiwana długość trwania życia przy narodzeniu, 6. Wskaźnik umiejętności czytania ze zrozumieniem i pisania, 7. Współczynnik skolaryzacji
11
Ćwiczenie 3

Uzupełnij tekst preambuły Agendy 21 wyrażeniami podanymi poniżej. Następnie wymień trzy problemy, z którymi boryka się współczesny świat.

R1cY38kdVnkVM
Ludzkość stoi w 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym punkcie swojej historii. Doświadczamy 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym różnic między narodami i wewnątrz narodów, coraz 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym biedy, coraz więcej 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym i analfabetyzmu oraz narastanie szkód w 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym, od których zależy nasz 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym. Przez połączenie zainteresowania środowiskiem i 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym oraz ich silniejsze uwzględnienie może się nam jednak udać zaspokoić podstawowe 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym, podnieść 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym wszystkich ludzi, zwiększyć ochronę i poprawić zagospodarowanie 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym i przez to zagwarantować 1. ekosystemów, 2. chorób, 3. ekosystemach, 4. potrzeby, 5. dobrobyt, 6. rosnących, 7. rozwojem, 8. większej, 9. standard życia, 10. bezpieczną, 11. rozstrzygającym i pomyślną przyszłość.

Źródło:http://www.seria.home.pl/2007_zeszyt2/36_lusawa.pdf
RHaxSRnyuy4t4
(Uzupełnij).
R1TmWJ38d6pZN1
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Czynnikiem wpływającym na niski rozwój gospodarczy państw jest Możliwe odpowiedzi: 1. postkolonialny podział świata., 2. przewaga sektora przemysłowego w strukturze gospodarki, 3. wysoki postęp technologiczny, 4. kapitał
21
Ćwiczenie 5

Uzupełnij legendę mapy, przeciągając odpowiednie wyrażenia w wyznaczone do tego miejsca. Zdecyduj, która grupa krajów jest wysoko, średnio i słabo rozwinięta. Poniżej opisz, jak rozwój społeczno‑gospodarczy wpływa na jakość życia mieszkańców danej grupy państw, porównaj je ze sobą. Wymień również czynniki wpływające na zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego.

RZoaYHXKDe4hD
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RlpULpDXbSlKZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R5Lxa1tvWrXKG
(Uzupełnij).
RJHvZPkWjGHql2
Ćwiczenie 6
Ułóż podane poniżej państwa wg rankingu wskaźnika jakości życia w 2013 roku. Na górze powinno znajdować się państwo z najwyższym wskaźnikiem Elementy do uszeregowania: 1. Australia, 2. Tajwan, 3. Szwecja, 4. Chiny, 5. Rosja, 6. Wielka Brytania, 7. Estonia, 8. Nowa Zelandia, 9. Portugalia, 10. Stany Zjednoczone, 11. Finlandia
R4vftYMiME87R2
Ćwiczenie 7
Łączenie par. Zdecyduj i zaznacz czy dany sposób na zwalczanie dysproporcji pomiędzy jakością życia obywateli państw wysoko i nisko rozwiniętych jest korzystny czy nieodpowiedni i nie przyniesie oczekiwanej poprawy. . Finansowanie budowy studni.. Możliwe odpowiedzi: Korzystny, Niekorzystny. Szkolenie zawodowe pracowników. Możliwe odpowiedzi: Korzystny, Niekorzystny. Zapewnienie środków czystości.. Możliwe odpowiedzi: Korzystny, Niekorzystny. Wprowadzenie w życie postanowień ONZ z aktu Fair Trade. Możliwe odpowiedzi: Korzystny, Niekorzystny. Ofiarowanie pomocy finansowej. Możliwe odpowiedzi: Korzystny, Niekorzystny. Transport leków. Możliwe odpowiedzi: Korzystny, Niekorzystny
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, czym jest globalizacja i opisz jej wpływ na jakość życia ludzi na świecie.

RqUEZHhiTLfEO
(Uzupełnij).