Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Ziemie Rzeczypospolitej po III rozbiorze
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje działania zaborców wobec społeczeństwa polskiego w pierwszych latach po III rozbiorze;
śledzi zmiany, z jakimi musiało się zmierzyć polskie społeczeństwo po utracie niepodległości;
opisuje losy ostatniego króla Rzeczypospolitej po abdykacji;
przekonuje się, że już w pierwszych latach po utracie niepodległości powstawały ugrupowania i organizacje działające przeciwko zaborcom;
definiuje różnice w polityce zaborców w stosunku do ludności i ziem polskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „W którym zaborze znalazła się twoja miejscowość po III rozbiorze Rzeczypospolitej i w którym zaborze była w roku 1918? Jeżeli zmieniła się jej przynależność do danego zaboru, spróbuj się dowiedzieć, co było tego przyczyną” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 3: „Wyjaśnij, z czego wynika fakt, że tereny zabrane przez Austrię oznaczone zostały dwoma kolorami, a pozostałych państw zaborczych trzema.”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Ziemie Rzeczypospolitej po III rozbiorze” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej osoby oraz słownej oceny pracy całej klasy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr od 5 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
S. Grodziski, E. Kozłowski: Polska zniewolona, Seria Dzieje Narodu i Państwa Polskiego, Krajowa Agencja Wydawnicza RSW Prasa‑Książka‑Ruch, Warszawa 1987.
M. Kukiel: Dzieje Polski porozbiorowe (1795–1921). Londyn: Wydawnictwo „Puls”, 1993.
K. Groniowski, J. Skowronek: Historia Polski 1795‑1914. Warszawa: 1987.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.