Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób zbudowane są cząsteczki peptydów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
10) tworzy wzory dipeptydów, powstających z podanych aminokwasów.
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
14) tworzy wzory dipeptydów i tripeptydów, powstających z podanych aminokwasów; rozpoznaje reszty aminokwasów białkowych w cząsteczkach peptydów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia główne wiązania występujące w peptydach;
omawia klasyfikację peptydów ze względu na długość łańcucha;
podaje skład aminokwasowy przedstawionych cząsteczek.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczenia przedmiotowe;
z użyciem komputera;
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie tematem lekcji. Nauczyciel zadaje pytanie: „Co mają ze sobą wspólnego żelki i peptydy?”? Trwa dyskusja.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami o peptydach.
Faza realizacyjna:
Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe:
I grupa – aminokwasy;
II grupa – wiązania w peptydach;
III grupa – peptydy.
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki oraz na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału zapoznaje się z materiałem w ramach swojego zagadnienia i opracowuje go. Po wykonaniu pracy liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich na forum. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji.
Uczniowie analizują samodzielnie grafikę interaktywną. Po zapoznaniu się z nią wymieniają się informacjami, które zapamiętali, bez podglądania, z kolegą lub koleżanką z ławki.
W ramach podsumowania dotychczasowych wiadomości, uczniowie wykonują ćwiczenia załączone do medium. Wyniki są odczytywane na forum klasy, a nauczyciel sprawdza ich poprawność.
Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 3‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się” – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie określają, jakie nowe pojęcia wystąpiły na lekcji.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak sądzicie, czego jeszcze musicie się nauczyć na temat peptydów, żeby być zadowolonym ze swojej wiedzy i umiejętności?
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
mazaki, kredki, flamastry;
arkusze A3/A4.
nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz cenki dla uczniów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.