Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzór skróconego mnożenia na różnicę sześcianów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pozna wzór skróconego mnożenia na różnicę sześcianów

  • zastosuje wzór skróconego mnożenia na różnicę sześcianów do przekształcania wyrażeń algebraicznych i arytmetycznych

  • przeanalizuje problem algebraiczny i wybierze najefektywniejszy sposób rozwiązania

  • dokona oceny własnej pracy i wyodrębni swoje mocne i słabe strony w zakresie wykorzystania wzorów skróconego mnożenia

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rybki w akwarium

  • mapa myśli

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał dostęp do komputera

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie w domu  zastosowania dotychczas poznanych wzorów skróconego mnożenia.

  2. Grupa uczniów (4 – 5) – dalej zwana ekspertami – w domu zapoznaje się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”  tak, aby mogła przekazać pozostałym uczniom pozyskane informacje.

Faza wstępna:

Grupa wybranych wcześniej uczniów zapoznaje pozostałe osoby ze wzorem skróconego mnożenia na różnicę sześcianów.

Uczniowie wspólnie określają  temat i cele zajęć oraz  kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują metodą rybki w akwarium – eksperci wspólnie oglądają animację, jednocześnie objaśniając jej kluczowe elementy. Tak, aby pozostali uczniowie obserwujący „rybki” zrozumieli nawet najtrudniejsze elementy rozwiązań prezentowanych przykładów.

Następnie eksperci prezentują przykłady zadań zapisanych w sekcji „Przeczytaj”.

Teraz uczniowie w małych grupach rozwiązują zadania interaktywne – eksperci czuwają nad ich pracą.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują wspólnie mapę myśli, na której zaznaczają kluczowe elementy związane z dotychczas poznanymi wzorami skróconego mnożenia stopnia 3. Mapa ta pozostanie w klasie i będzie uzupełniania, w miarę poznawania nowych wzorów.

Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Uczniowie dokonują samooceny.

Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wykorzystana na następnych lekcjach podsumowujących umiejętności dotyczące wzorów skróconego mnożenia.