Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzór skróconego mnożenia na różnicę sześcianów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
pozna wzór skróconego mnożenia na różnicę sześcianów
zastosuje wzór skróconego mnożenia na różnicę sześcianów do przekształcania wyrażeń algebraicznych i arytmetycznych
przeanalizuje problem algebraiczny i wybierze najefektywniejszy sposób rozwiązania
dokona oceny własnej pracy i wyodrębni swoje mocne i słabe strony w zakresie wykorzystania wzorów skróconego mnożenia
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rybki w akwarium
mapa myśli
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał dostęp do komputera
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie w domu zastosowania dotychczas poznanych wzorów skróconego mnożenia.
Grupa uczniów (4 – 5) – dalej zwana ekspertami – w domu zapoznaje się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” tak, aby mogła przekazać pozostałym uczniom pozyskane informacje.
Faza wstępna:
Grupa wybranych wcześniej uczniów zapoznaje pozostałe osoby ze wzorem skróconego mnożenia na różnicę sześcianów.
Uczniowie wspólnie określają temat i cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą rybki w akwarium – eksperci wspólnie oglądają animację, jednocześnie objaśniając jej kluczowe elementy. Tak, aby pozostali uczniowie obserwujący „rybki” zrozumieli nawet najtrudniejsze elementy rozwiązań prezentowanych przykładów.
Następnie eksperci prezentują przykłady zadań zapisanych w sekcji „Przeczytaj”.
Teraz uczniowie w małych grupach rozwiązują zadania interaktywne – eksperci czuwają nad ich pracą.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wspólnie mapę myśli, na której zaznaczają kluczowe elementy związane z dotychczas poznanymi wzorami skróconego mnożenia stopnia 3. Mapa ta pozostanie w klasie i będzie uzupełniania, w miarę poznawania nowych wzorów.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Uczniowie dokonują samooceny.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Działania na wyrażeniach algebraicznych – przykładyDziałania na wyrażeniach algebraicznych – przykłady
Działania na wyrażeniach algebraicznych – zadaniaDziałania na wyrażeniach algebraicznych – zadania
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana na następnych lekcjach podsumowujących umiejętności dotyczące wzorów skróconego mnożenia.