Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Gdzie błąka się dusza daleka? Sens utworu Gdy tu mój trup... Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna w tekście środki artystycznego wyrazu i omówi ich funkcje;
odczyta w utworze sensy uniwersalne;
omówi utwór Gdy tu mój trup... w kontekście biograficznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Gdzie błąka się dusza daleka? Sens utworu Gdy tu mój trup... Adama Mickiewicza”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1. z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza i interpretacja tekstu. Wybrane wcześniej osoby – eksperci przedstawiają na forum zebrane informacje. W następnych krokach będą pełnić funkcję liderów grup. Klasa zostaje podzielona na zespoły 5–6‑osobowe. Każda grupa dostaje zestaw poleceń do opracowania:
– Wstępne rozpoznanie: omówienie typu liryki, określenie podmiotu lirycznego i adresata).
– Identyfikacja problematyki utworu.
– Sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną na temat utworu.
– Przywołanie kontekstów (głównie biograficznego) oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
Eksperci koordynują pracę swoich zespołów. Po ukończeniu zadania następuje wspólne omówienie wniosków.Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1. z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz interpretację drugiej strofy utworu Gdy tu mój trup... Zwróć uwagę na rozróżnienie pomiędzy rodziną a pokrewieństwem obecne w tym fragmencie, a także wyjaśnij, jak można rozumieć motyw ojczyzny myśli, który pojawia się w utworze.
Materiały pomocnicze:
Adam Mickiewicz, Dzieła, t. 7: Listy, Mikołów 1922.
Maria Cieśla‑Korytkowska, Autor, autor!, Kraków 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.