Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Podstawowe instytucje demokracji. Władza sądownicza, administracja i samorząd powszechny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

10) przedstawia strukturę sądownictwa powszechnego i administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania Sądu Najwyższego; uzasadnia potrzebę niezależności sądów i niezawisłości sędziów.

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

16) przedstawia kompetencje i znaczenie organów władzy regionalnej w państwach federalnych i unitarnych (na przykładzie Republiki Francuskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Federalnej Niemiec i Konfederacji Szwajcarskiej).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;

  • charakteryzuje modele administracji i samorządu;

  • analizuje wykresy interaktywne dotyczące wyborów samorządowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • wzajemne odpytywanie się;

  • odpowiadam za ciebie;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie wiadomości dotyczące władzy sądowniczej, administracji i samorządu powszechnego z e‑materiału, w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i prosi uczniów, aby na forum klasy sformułowali cele lekcji.

2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

3. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda wybiera osobę koordynującą jej działania.

Faza realizacyjna

1. Grupy otrzymują arkusze i markery, na których przygotują krzyżówkę wraz z pytaniami dla grupy przeciwnej.

2. Uczniowie samodzielnie przygotowują krzyżówki wraz z pytaniami dla grup przeciwnych (hasła z krzyżówki, pytania jak i forma jej przedstawienia zależy od współpracy między uczniami w grupie), korzystając z e‑materiałów. Zadaniem osoby koordynującej jest przydzielenie poszczególnych materiałów członkom zespołu do przeanalizowania i zapisania przykładowych pytań dla przeciwników. Następnie wszyscy członkowie grupy weryfikują pytania i zapisują je na arkuszach.

3. Nauczyciel w czasie, gdy grupy pracują, przygotowuje wstępne kryterium pracy i oceny za wykonane zadanie.

4. Po wyznaczonym czasie zespoły zapoznają się z propozycją prowadzącego i wspólnie uszczegóławiają kryterium oceniania. Następnie zgodnie ze wskazówkami zegara przekazują sobie arkusze z krzyżówkami.

5. Grupy rozwiązują krzyżówki, pracując w określonym czasie.

6. Grupy podsumowują swoją pracę, przyznając punkty za wykonanie krzyżówki, jak i rozwiązanie (jeśli została wykonana w całości, przyznaje się maksymalną ilość punktów, jeśli nie udało się wykonać całej krzyżówki – punkty przyznaje się zgodnie z wcześniej przygotowanym kryterium). Wszystkie pytania z poszczególnych grup, na które nie udzielono odpowiedzi, rozwiązywane są na forum klasy.

7. Nauczyciel ocenia zespoły zgodnie z wcześniej przyjętą punktacją.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel poleca, aby jako podsumowanie tematu uczniowie wykonali wskazane ćwiczenia. Następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.

2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów. Odpowiada na ewentualne pytania.

Praca domowa:

Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu.

Wykonać samodzielnie pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Na podstawie informacji zawartych w schemacie interaktywnym przygotuj pytania i przeprowadź wśród osób z twojego otoczenia minisondaż i porównaj z wynikami w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

CBOS, Czynniki wpływające na decyzje o dokonanym wyborze w wyborach samorządowych, 2007.

Konstytucja Republiki Włoskiej z 1947 r., tłum. Z. Witkowski, Warszawa 2004 r.

Konstytucja Federalna Konfederacji Szwajcarskiej z 18 kwietnia 1999 r., tłum. i wstęp Z. Czeszejko‑Sochacki, Warszawa 2000 r.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać do przygotowania lekcji odwróconej.