Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Określanie dziedziny funkcji opisanej grafem lub tabelką
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza dziedzinę funkcji opisanej za pomocą tabelki
wyznacza dziedzinę funkcji opisanej za pomocą grafu
dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązani problemu z kontekstem realistycznym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza zagadnień przedstawionych w animacji
metoda niedokończonych zdań
mapy myśli
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą niedokończonych zdań powtarzają zdobyte dotychczas wiadomości na temat funkcji.
Przykłady zdań, które należy dokończyć:Funkcją nazywamy ...
Dziedziną funkcji jest zbiór ...
Wzór, wykres, graf, tabelka to sposoby ...
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji Przeczytaj.
Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy i dzielą się uzyskanymi informacjami.
Porównują swoje spostrzeżenia z pozostałymi uczniami.
Wspólne wnioski przedstawiają na forum klasy.
Uczniowie oglądają animację i wykonują Polecenie 2 i 3. Weryfikują pomysły i formułują wnioski.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak opisywanie językiem matematycznym zjawisk z otaczającego świata, stosowanie wykresów do opisu funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Praca domowa dla chętnych:
Odszukaj, w dostępnych źródłach 2 tabelki i na ich podstawie zbuduj odpowiednią funkcję. Określ jej dziedzinę.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jego podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.