Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Superfarmer
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa w Polsce,
charakteryzuje różnice w wymaganiach różnego rodzaju upraw,
wskazuje na mapie obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery/tablety, tablica interaktywna
Materiały pomocnicze
GUS, Rolnictwo w 2019 r., GUS, Warszawa 2020 (dostęp 11.03.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji Wprowadzenie. Omawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem z części Przeczytaj. Następnie wspólnie z uczniami omawia najważniejsze zagadnienia.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Uczniowie grają w grę edukacyjną. Grupa, która jako pierwsza rozwiąże zadanie, wygrywa.
Uczniowie omawiają grę edukacyjną, mówią co, sprawiło im problem.
Uczniowie rozwiązują zadania z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o udzielenie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Sprawdź, jakie rośliny uprawne i zwierzęta hodowlane dominują w twoim województwie. Czy potrafisz wyjaśnić, dlaczego tak jest?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji powtórzeniowej z całego działu dotyczącego rolnictwa (zakres podstawowy: X). Może posłużyć również uczniowi podczas samodzielnej powtórki materiału w domu.