Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Superfarmer

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV.  Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

  1. wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa w Polsce,

  • charakteryzuje różnice w wymaganiach różnego rodzaju upraw,

  • wskazuje na mapie obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery/tablety, tablica interaktywna

Materiały pomocnicze

GUS, Rolnictwo w 2019 r., GUS, Warszawa 2020 (dostęp 11.03.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji Wprowadzenie. Omawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem z części Przeczytaj. Następnie wspólnie z uczniami omawia najważniejsze zagadnienia.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Uczniowie grają w grę edukacyjną. Grupa, która jako pierwsza rozwiąże zadanie, wygrywa.

  • Uczniowie omawiają grę edukacyjną, mówią co, sprawiło im problem.

  • Uczniowie rozwiązują zadania z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o udzielenie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Sprawdź, jakie rośliny uprawne i zwierzęta hodowlane dominują w twoim województwie. Czy potrafisz wyjaśnić, dlaczego tak jest?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji powtórzeniowej z całego działu dotyczącego rolnictwa (zakres podstawowy: X). Może posłużyć również uczniowi podczas samodzielnej powtórki materiału w domu.