Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1FGnluMh7Mkc1
Ćwiczenie 1
Nizina Mazowiecka, Podlasie to główne regiony uprawy jednego z wymienionych poniżej zbóż. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pszenicy, 2. Żyta, 3. Jęczmienia, 4. Owsa
R2MB4LUbAsOff1
Ćwiczenie 2
Jaki to język?

Główne regiony hodowli trzody chlewnej w Polsce to... Możliwe odpowiedzi: 1. Nizina Mazowiecka i Wysoczyzna Piotrowska., 2. Wielkopolska i Kujawy., 3. Wyżyna Lubelska i Podlasie.
2
Ćwiczenie 3

Na rysunku zaznaczono pięć wybranych obszarów Polski (A–E). Dokończ zdania opisujące te obszary, wybierając odpowiednie litery z zaznaczonych miejsc.

Zapoznaj się z opisem mapy, na której zaznaczono pięć wybranych obszarów Polski (A–E). Dokończ zdania opisujące te obszary, wybierając odpowiednie litery z zaznaczonych miejsc.

R1J3bgV6dsXai
Regiony o różnych cechach naturalnych, przydatnych dla rozwoju rolnictwa
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RL53cxNRaaR6R
Uwaga! W odpowiedziach można kilkakrotnie wpisywać tę samą literę. a. Obszar o największej rocznej amplitudzie temperatur jest oznaczony literą .............. b. Obszar o najmniejszej rocznej sumie opadów jest oznaczony literą .............. c. Obszar o najdłuższym cyklu wegetacyjnym jest oznaczony literą .............. d. Obszar o najwyższym udziale gleb aluwialnych (mady) jest oznaczony literą .............. e. Obszar o najniższej średniej rocznych temperatur jest oznaczony literą ..............
R1POlzIOREeZ82
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RxeKWIjsLnUVf2
Ćwiczenie 5
Dobierz do przyrodniczych czynników utrudniających rozwój rolnictwa w Polsce skutki gospodarcze, które te czynniki wywołują. Występowanie wiosennych przymrozków Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie roślin polowych i drzew owocowych, 2. Trudności w planowaniu prac polowych, 3. Wyleganie zbóż, 4. Obniżenie plonów roślin, 5. Zniszczenie upraw, 6. Trudności w uprawie poplonów Krótki okres wegetacyjny w północno‐wschodniej Polsce Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie roślin polowych i drzew owocowych, 2. Trudności w planowaniu prac polowych, 3. Wyleganie zbóż, 4. Obniżenie plonów roślin, 5. Zniszczenie upraw, 6. Trudności w uprawie poplonów Obfite opady deszczu w lipcu Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie roślin polowych i drzew owocowych, 2. Trudności w planowaniu prac polowych, 3. Wyleganie zbóż, 4. Obniżenie plonów roślin, 5. Zniszczenie upraw, 6. Trudności w uprawie poplonów Gradobicia Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie roślin polowych i drzew owocowych, 2. Trudności w planowaniu prac polowych, 3. Wyleganie zbóż, 4. Obniżenie plonów roślin, 5. Zniszczenie upraw, 6. Trudności w uprawie poplonów Zmienność warunków pogodowych Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie roślin polowych i drzew owocowych, 2. Trudności w planowaniu prac polowych, 3. Wyleganie zbóż, 4. Obniżenie plonów roślin, 5. Zniszczenie upraw, 6. Trudności w uprawie poplonów Pojawiające się susze w okresie letnim Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie roślin polowych i drzew owocowych, 2. Trudności w planowaniu prac polowych, 3. Wyleganie zbóż, 4. Obniżenie plonów roślin, 5. Zniszczenie upraw, 6. Trudności w uprawie poplonów
R1BoYOaI0DUG12
Ćwiczenie 6
Dobierz odpowiedni typ gleb do głównych regionów jego występowania. Czarnoziemy Możliwe odpowiedzi: 1. Wyżyna Sandomierska, okolice Hrubieszowa, 2. Delta Wisły, 3. Niecka Nidziańska, Wyżyna Krakowsko‐Częstochowska, 4. Kujawy, Nizina Szczecińska Rędziny Możliwe odpowiedzi: 1. Wyżyna Sandomierska, okolice Hrubieszowa, 2. Delta Wisły, 3. Niecka Nidziańska, Wyżyna Krakowsko‐Częstochowska, 4. Kujawy, Nizina Szczecińska Czarne ziemie Możliwe odpowiedzi: 1. Wyżyna Sandomierska, okolice Hrubieszowa, 2. Delta Wisły, 3. Niecka Nidziańska, Wyżyna Krakowsko‐Częstochowska, 4. Kujawy, Nizina Szczecińska Mady Możliwe odpowiedzi: 1. Wyżyna Sandomierska, okolice Hrubieszowa, 2. Delta Wisły, 3. Niecka Nidziańska, Wyżyna Krakowsko‐Częstochowska, 4. Kujawy, Nizina Szczecińska
21
Ćwiczenie 7
1
R14UidnXTqWfC1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ru4VcTNl4yXaE
Wybierz pięć sztandarowych upraw w Polce: Możliwe odpowiedzi: 1. rzepak, 2. buraki cukrowe, 3. pszenica, 4. owies, 5. żyto
R1PSzQcgyit323
Ćwiczenie 8
Rozpoznaj roślinę po opisie. To jedno z podstawowych zbóż. Wytwarza się z niego między innymi mąkę. W hodowli zwierząt wykorzystuje się również słomę i otręby. Zboże ma duże wymagania glebowe i klimatyczne – Tu uzupełnij. jest popularną rośliną uprawną, choć jego powierzchnia uprawy i znaczenie gospodarcze spada. Z tej rośliny produkuje się również mąkę, którą stosuje się głównie do wypieku chleba. Produkuje się z niego też alkohol etylowy. Słomę stosowano do wyrobu strzech, sienników oraz jako ściółkę dla zwierząt – Tu uzupełnij. Roślina oleista, jedna z najważniejszych roślin w tej grupie roślin uprawnych. Z nasion uzyskuje się olej jadalny, z niego wytwarza się margarynę i inne tłuszcze kuchenne. W trakcie kwitnienia ma żółty kolor – Tu uzupełnij. Z liści, zasobnych w wodę, białko i tłuszcze oraz melasy i wysłodków, się paszę dla bydła – Tu uzupełnij.