Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Benedykt (Baruch) Spinoza – Bóg, czyli natura
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zapoznasz się z wybranymi poglądami filozoficznymi B. Spinozy.
Dokonasz analizy spinozjańskiej formuły
Bóg, czyli natura
.Skonfrontujesz i ocenisz stanowiska Spinozy w podstawowych kwestiach epistemologicznych i metafizycznych z innymi stanowiskami obecnymi w filozofii.
Cele operacyjne. Uczeń:
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje, czy uczniowie zapoznali się z tekstem w zakładce „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się, jaka zachodzi relacja między Bogiem a naturą. Wybrani uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami na forum klasy. Nauczyciel pyta się, czy uczestnicy i uczestniczki zajęć zgadzają się postawionymi propozycjami odpowiedzi i rozpoczyna krótką dyskusję wokół poruszonego tematu.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć:
Bóg, czyli natura
. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Audiobook”. Uczniowie i uczennice odczytują polecenia:
– Odpowiedz w dwu zdaniach na pytanie - „Co można powiedzieć o przyczynach bytu, który jest określony jako istniejący sam z siebie?”
– Zrekonstruuj argumentację Spinozy na rzecz dwu cech substancji (bytu) wybranych spośród poniższych: na rzecz wieczności substancji, na rzecz prostoty substancji, na rzecz nieskończoności substancji, na rzecz niepodzielności substancji.
Uczniowie i uczennice pracują w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑5. Następnie porównują swoje odpowiedzi z koleżanką lub kolegom z ławki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, układają trzy zadania quizowe związane z tematem zajęć, które następnie dają do rozwiązania wybranej osobie z klasy. W ten sposób utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia otwarte 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.
B. Spinoza, Etyka : wyłożona sposobem geometrycznym i podzielona na pięć części, tłum. I. Halpern‑Myślicki, Kraków 2006.
Baruch Spinoza. „Wszystko jest Bogiem”, audycja radiowa polskieradio24.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.