Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pierwsze prawo Keplera |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | fliped‑classroom |
Metody nauczania: | - pokaz multimedialny, |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | cyrkle, sznurek, ołówek, linijka i ekierka dla każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co mówi III prawo Keplera?”, „Jaka jest treść II prawa Keplera?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Materiał należy połączyć z materiałami o pozostałych prawach Keplera, tzn. e‑materiał „Co mówi III prawo Keplera?” oraz „Jaka jest treść II prawa Keplera?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów co zapamiętali z e‑materiałów. Następuje burza mózgów. Nauczyciel wypisuje na tablicy najważniejsze elementy przytoczone przez uczniów. Uczniowie na lekcji starają się samodzielnie skonstruować elipsę o zadanych parametrach wykorzystując materiały : cyrkle, ołówek i sznurek. Każdy uczeń powinien dostać elipsę o innym mimośrodzie do narysowania tak, aby można było porównać efekty. Uczniowie wyznaczają środek elipsy, długości wielkiej (a) i małej półosi (b), rysują ogniska elipsy przy pomocy cyrkla wbitego w środek elipsy. Nauczyciel przypomina, że odległości c i a określają mimośród. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez samodzielne rozwiązanie zadań z zestawu ćwiczeń tego e‑materiału. Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Znajdź w książkach lub Internecie wartości wielkiej półosi oraz mimośrodu orbity wybranej przez siebie planety. Następnie wyznacz pozostałe parametry tej orbity i narysuj ją w odpowiedniej skali. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Dla przypomnienia nauczyciel może również wykorzystać symulację w klasie podczas lekcji. |