Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Pierwsze prawo Keplera

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje zależności pomiędzy parametrami elips,

  2. formułuje pierwsze prawo Keplera.

Strategie nauczania:

fliped‑classroom

Metody nauczania:

- pokaz multimedialny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

cyrkle, sznurek, ołówek, linijka i ekierka dla każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Co mówi III prawo Keplera?”, „Jaka jest treść II prawa Keplera?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Materiał należy połączyć z materiałami o pozostałych prawach Keplera, tzn. e‑materiał „Co mówi III prawo Keplera?” oraz „Jaka jest treść II prawa Keplera?”.
Uczeń zapoznaje się z całym e‑materiałem samodzielnie w domu.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów co zapamiętali z e‑materiałów. Następuje burza mózgów. Nauczyciel wypisuje na tablicy najważniejsze elementy przytoczone przez uczniów. Uczniowie na lekcji starają się samodzielnie skonstruować elipsę o zadanych parametrach wykorzystując materiały : cyrkle, ołówek i sznurek. Każdy uczeń powinien dostać elipsę o innym mimośrodzie do narysowania tak, aby można było porównać efekty. Uczniowie wyznaczają środek elipsy, długości wielkiej (a) i małej półosi (b), rysują ogniska elipsy przy pomocy cyrkla wbitego w środek elipsy. Nauczyciel przypomina, że odległości c i a określają mimośród.

Faza podsumowująca:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez samodzielne rozwiązanie zadań z zestawu ćwiczeń tego e‑materiału. Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Znajdź w książkach lub Internecie wartości wielkiej półosi oraz mimośrodu orbity wybranej przez siebie planety. Następnie wyznacz pozostałe parametry tej orbity i narysuj ją w odpowiedniej skali.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Dla przypomnienia nauczyciel może również wykorzystać symulację w klasie podczas lekcji.