Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób przebiega hydroliza polisacharydów?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy
XX. Cukry. Uczeń:
10) pisze uproszczone równanie hydrolizy polisacharydów (skrobi i celulozy).
Poziom rozszerzony
XX. Cukry. Uczeń:
10) pisze uproszczone równanie hydrolizy polisacharydów (skrobi i celulozy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia substancje, dzięki którym zachodzi hydroliza sacharydów;
przedstawia, w jaki sposób przebiega hydroliza cukrów złożonych;
zapisuje równania reakcji hydrolizy sacharydów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
symulacja interaktywna;
doświadczenie chemiczne;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie przypominają sobie, na czym polega proces hydrolizy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Doświadczenie chemiczne – „Hydroliza skrobi i identyfikacja produktów”. Nauczyciel prosi 2 uczniów do roli asystentów, którzy będą wykonywali doświadczenie pokazowe dla całej klasy. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, w których uczniowie zapisują: pytanie badawcze, hipotezę, potrzebne szkło i odczynniki chemiczne, obserwacje oraz wnioski. Po przeprowadzeniu doświadczenia przez asystentów w obecności nauczyciela, chętni uczniowie na forum prezentują efekty pracy, a pozostali weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z symulacją interaktywną. Uczniowie wykonują zawarte tam ćwiczenia i opracowują odpowiedzi na pytania do multimedium. Wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania, nauczyciel razem z pozostałymi uczniami weryfikuje ich poprawność.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie do dyskusji na forum klasy: Jak przebiega proces hydrolizy skrobi i celulozy?
Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać najpierw ćwiczenia nr 7‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie, wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie, wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają samoprzylepnymi, kolorowymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść poziom swojej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do pracy kontrolnej lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, do oceny stopnia opanowania zagadnień, oraz małe, samoprzylepne, kolorowe karteczki dla uczniów.
Dodatkowa literatura: Kłyszejko‑Stefanowicz L, Ćwiczenia z biochemii, Warszawa 2003, s. 280‑282.
Doświadczenie chemiczne – „Hydroliza skrobi i identyfikacja produktów”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw do probówek, zlewka, probówki, pipety.
Odczynniki chemiczne: roztwór skrobi (kleik skrobiowy), stężony roztwór kwasu chlorowodorowego lub siarkowego(VI), gorąca woda, rozcieńczony roztwór jodu (ok. 0,002%), roztwór wodorotlenku sodu, odczynnik Benedicta.
Instrukcja wykonania:
Do ok. 10 roztworu skrobi dodaj 1 stężonego roztworu kwasu chlorowodorowego () lub kwasu siarkowego(VI) () – końcowe stężenie kwasu powinno wynosić 1‑2 . Próbkę ogrzewaj we wrzącej łaźni wodnej. Następnie, w statywie ustaw 2 szeregi probówek po 10 sztuk i co minutę przenieś po kilka kropli do probówek pierwszego i drugiego szeregu.
W pierwszym szeregu probówek, zawierającym po 1 bardzo rozcieńczonego roztworu jodu (ok. 0,002%), zabarwienie roztworów zmienia się kolejno z niebieskiego, przez fioletowe, czerwone, brunatne na bezbarwne.
Drugi szereg probówek zobojętnij za pomocą wodorotlenku sodu, po czym wykonaj próbę Benedicta. W wyniku zachodzących reakcji obserwuje się coraz wyraźniejszą redukcję w miarę trwania hydrolizy.
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: