W czterech probówkach umieścił jednakowe, niewielkie ilości skrobi. Następnie do dwóch ze wspomnianych probówek wprowadził ślinę i wymieszał ich zawartość. Tak przygotowany zestaw pozostawił w ciepłym miejscu na 24 godziny. Po tym czasie wykonał dwie próby:
Próba : Do jednej z probówek, w której początkowo umieścił czystą skrobię, oraz do jednej z probówek, w której początkowo umieścił skrobię ze śliną, dodał po kilka kropel jodyny.
Próba : Do jednej z probówek, w której początkowo umieścił czystą skrobię, oraz do jednej z probówek, w której początkowo umieścił skrobię ze śliną, dodał zawiesinę świeżo strąconego wodorotlenku miedzi. Następnie zawartość obydwu probówek ogrzewał w płomieniu palnika.
Zapisz, jakich obserwacji powinien dokonać uczeń po wykonaniu prób i .
R14PdsPCp79If
Sformułuj wnioski wynikające z zapisanych powyżej obserwacji.
R1DfvXP7c7YNF
Zwróć uwagę, że pod wpływem amylazy ślinowej (enzymu zawartego w ślinie) skrobia ulega hydrolizie. Produktem tej przemiany są m.in. maltoza i dekstryny.
Obserwacje:
Próba : W probówce z czystą skrobią, po dodaniu jodyny uczeń powinien zaobserwować pojawienie się ciemnogranatowego zabarwienia. W probówce, w której znajdowała się skrobia ze śliną, uczeń nie powinien zaobserwować objawów reakcji.
Próba : W czasie ogrzewania probówki z czystą skrobią i zawiesiną wodorotlenku miedzi, uczeń powinien zaobserwować pojawienie się czarnego osadu. W czasie ogrzewania drugiej z probówek, uczeń powinien zaobserwować wytrącenie się ceglastoczerwonego osadu.
Wnioski:
Próba : Pojawienie się ciemnogranatowego zabarwienia świadczy o obecności w probówce skrobi. Oznacza to, że czysta skrobia (bez dodatku śliny) nie uległa hydrolizie w czasie trwania doświadczenia. Brak ciemnogranatowego zabarwienia w probówce, do której uczeń wprowadził początkowo skrobię i ślinę, świadczy o tym, że w badanym układzie nie ma już skrobi. Pod wpływem amylazy ślinowej uległa ona hydrolizie, której produktami są maltoza i dekstryny (związków tych nie można wykryć za pomocą jodyny).
Próba : Pojawienie się czarnego osadu w probówce świadczy o tym, że skrobia nie wykazuje właściwości redukujących. Wspomniany czarny osad to tlenek miedzi, otrzymany w wyniku termicznego rozkładu wodorotlenku miedzi. Pojawienie się ceglastoczerwonego osadu (tlenku miedzi) świadczy o tym, że w badanej próbce znajduje się cukier o właściwościach redukujących. Cukrem tym nie jest skrobia, a najprawdopodobniej maltoza – dwucukier powstający w wyniku hydrolizy skrobi, zachodzącej pod wpływem działania amylazy ślinowej.
311
Ćwiczenie 9
Przedstaw, w jaki sposób przebiega hydroliza celulozy oraz skrobi. Zapisz schemat reakcji hydrolizy oraz uproszczone równanie reakcji.
R1NMrvP4vby74
R120YkGLuqvLa
Hydroliza polisacharydów to proces wieloetapowy.
A. Celuloza
W uproszczeniu, równanie reakcji hydrolizy celulozy można zapisać następująco:
B. Skrobia
W uproszczeniu, równanie reakcji hydrolizy skrobi można zapisać następująco: