Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badamy związek między prędkością liniową i promieniem w ruchu jednostajnym po okręgu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak w obliczeniach wykorzystać związek między prędkością kątową, a prędkością liniową oraz przyspieszeniem dośrodkowym?”, „Ruch jednostajny po okręgu w zadaniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przypominają definicję prędkości liniowej i kątowej i wymieniają przykłady wirujących układów odniesienia, jak Ziemia, skrzydła wiatraka, karuzela itp. Następnie w grupach obliczają prędkość kątową wirującej tarczy i prędkość liniową punktu na tarczy, mając dane okres ruchu i promień wodzący punktu. Nauczyciel podkreśla proporcjonalną zależność prędkości liniowej punktu od jego odległości od osi obrotu. Uczniowie oglądają symulację interaktywną, która pokazuje, jak obliczyć prędkość liniową związaną z ruchem dobowym Ziemi, w różnych miejscach kuli ziemskiej. Następnie uczniowie rozwiązują zadanie z symulacji i dyskutują wyniki na forum klasy. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia przyswojenia materiału uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się”: 1 i 2 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |