Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Badanie obrazu powstającego przy przejściu światła przez siatkę dyfrakcyjną |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | siatki dyfrakcyjne o różnych stałych, laser, latarka, soczewka |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Może wspomnieć o powstawaniu barw na skrzydłach motyli, lub kolorowych punktach, które powstają podczas obserwacji odległej latarni przez gęstą firankę (może również pokazać zdjęcia lub slajdy). Następnie, w trakcie krótkiej dyskusji, rozpoznaje, co uczniowie wiedzą na temat zjawisk dyfrakcji i interferencji oraz co sądzą o wyniku przejścia światła przez wąskie szczeliny. Należy tutaj przypomnieć temat dyfrakcji i interferencji. | |
Faza realizacyjna: | |
- wykonanie doświadczenia przez nauczyciela (lub przez uczniów, gdy jest duża ilość siatek), - zapisanie wyników obserwacji obrazu dyfrakcyjnego dla różnych siatek, dla rożnych długości fali itp. - zaplanowanie czynności przy pomiarze długości fali.
– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiane są rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z wirtualnym laboratorium dołączonym do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Wirtualne laboratorium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w trakcie lub po lekcji. |