Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak zmienia się entropia w reakcjach zachodzących samorzutnie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym (podstawowym/rozszerzonym)

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem metody naukowej;

6) stosuje poprawną terminologię;

7) wykonuje obliczenia dotyczące praw chemicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie samorzutności reakcji;

  • wymienia przykłady reakcji samorzutnych;

  • oblicza zmianę entropii reakcji i określa jej samorzutność.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, mazak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Jakie znasz procesy samorzutne? Czy wiesz, że samorzutną reakcją jest przemiana diamentu w grafit? Co jest miarą nieporządku? Jak zmienia się entropia w reakcjach chemicznych?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „entropia”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek dotyczący reakcji samorzutnych. Po projekcji filmu nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań utrwalających wiedzę z filmu.

  2. Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali w parach, rozdaje arkusze papieru oraz mazaki. Każda z par ma wymienić po jednym przykładzie reakcji samorzutnej i jednej reakcji niesamorzutnej oraz wytłumaczyć, dlaczego uważają, że są to reakcje samo- lub niesamorzutne oraz wyjaśnić, co dzieje się z entropią. Uczniowie mogą korzystać z treści zawartych w e‑materiale. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera uczniów, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Po minionym czasie, pary prezentują efekty pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i uzupełnia ewentualne luki.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Jakie znasz procesy samorzutne? Które procesy zaliczysz do niesamorzutnych? Co to jest entropia?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przez uczniów nieobecnych na lekcji chcących uzupełnić swoje braki samodzielnie.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz procesy samorzutne?

  • Które procesy zaliczysz do niesamorzutnych?

  • Co to jest entropia?

  1. Arkusze papieru A4/A3, mazaki.