Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zmienia się entropia w reakcjach zachodzących samorzutnie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym (podstawowym/rozszerzonym)
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem metody naukowej;
6) stosuje poprawną terminologię;
7) wykonuje obliczenia dotyczące praw chemicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie samorzutności reakcji;
wymienia przykłady reakcji samorzutnych;
oblicza zmianę entropii reakcji i określa jej samorzutność.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, mazak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Jakie znasz procesy samorzutne? Czy wiesz, że samorzutną reakcją jest przemiana diamentu w grafit? Co jest miarą nieporządku? Jak zmienia się entropia w reakcjach chemicznych?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „entropia”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek dotyczący reakcji samorzutnych. Po projekcji filmu nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań utrwalających wiedzę z filmu.
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali w parach, rozdaje arkusze papieru oraz mazaki. Każda z par ma wymienić po jednym przykładzie reakcji samorzutnej i jednej reakcji niesamorzutnej oraz wytłumaczyć, dlaczego uważają, że są to reakcje samo- lub niesamorzutne oraz wyjaśnić, co dzieje się z entropią. Uczniowie mogą korzystać z treści zawartych w e‑materiale. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera uczniów, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Po minionym czasie, pary prezentują efekty pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i uzupełnia ewentualne luki.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Jakie znasz procesy samorzutne? Które procesy zaliczysz do niesamorzutnych? Co to jest entropia?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przez uczniów nieobecnych na lekcji chcących uzupełnić swoje braki samodzielnie.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie znasz procesy samorzutne?
Które procesy zaliczysz do niesamorzutnych?
Co to jest entropia?
Arkusze papieru A4/A3, mazaki.