Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Erystyka, czyli o włos logicznie...
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zrozumiesz, czym jest argumentowanie i jaki jest jego cel.
Zapoznasz się z różnymi sposobami uzasadniania przekonań.
Podasz własne przykłady przekonań światopoglądowych i uzasadnisz je na sześć sposobów.
Rozpoznasz chwyty erystyczne w podanych przykładach.
Wskażesz sposoby konstruktywnej reakcji na przekształcenie postawionej przez ciebie tezy przez współrozmówcę.
W podanych przykładach rozpoznasz sofizmaty.
Cele operacyjne. Uczeń:
posługuje się podstawowymi kategoriami logiki i dba o kulturę logiczną wypowiedzi;
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów;
ilustracja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy w prowadzonej dyskusji zdarzyło ci się kiedykolwiek specjalnie tak sformułować swoją wypowiedź, aby twój współrozmówca nie był w stanie natychmiastowo zbić twojego argumentu? Jeżeli tak, jak sformułowałeś lub sformułowałaś swoją tezę?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów. Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Następnie zadaje uczniom pytania: W jaki sposób nasze doświadczenie wpływa na formułowaną przez nas argumentację? Czy doświadczenie i idące za nim wnioskowanie sprawia, że nasz argument jest niepodważalny? W jaki sposób język, którym się posługujemy, może wpłynąć na poprawność argumentu? Wszyscy pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć. Następuje wspólna ocena zebranych pomysłów na drodze dyskusji, w wyniku której uczniowie wybierają uznane przez siebie za najbardziej wartościowe.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Ilustracja interaktywna”, a następnie czyta polecenie: Przyjrzyj się sposobom, na jakie uzasadniamy swoje przekonania. Wybierz dowolne przekonanie światopoglądowe i uzasadnij je na sześć podanych sposobów. Oceń, który ze sposobów najczęściej stosujemy do uzasadniania przekonań światopoglądowych. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczeń nr 1–4. Uczniowie rozwiązują je indywidualnie, a następnie omawiają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr 5 i 6.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 zawarte w sekcji „Ilustracja interaktywna”: Podaj własne przykłady uzasadnień z powyższego schematu. Opisz ich zalety i słabości.
Materiały pomocnicze:
Budzyńska‑Daca A., Kwosek J., Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów: komentarze do Schopenhauera, Warszawa 2011.
Marciszewski W., Sztuka dyskutowania, Warszawa 1996.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.