Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Rozważania o szkole Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje XVI‑wieczne poglądy na oświatę,
analizuje fragmenty księgi O szkole Andrzeja Frycza Modrzewskiego,
ocenia, jaki jest wpływ poziomu wykształecenia obywateli na losy państwa,
wyjaśnia, jak zmieniły się kompetencje i zadania nauczycieli od czasów Andrzeja Frycza Modrzewskiego do dziś.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja panelowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Audiobook”.
Następnie informuje uczniów, że będą dyskutowali na temat roli szkolnictwa w kształtowaniu społeczeństwa. Proponuje chętnym osobom, by przygotowały się do dyskusji panelowej na ten temat. Uczniowie samodzielnie decydują, w jakie role wejdą w debacie: uczniów, nauczycieli czy rodziców. Jedna osoba powinna przyjąć na siebie funkcję moderatora debaty.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, jakie zadania stawiał szkole i nauczycielom Andrzej Frycz Modrzewski? Uczniowie odpowiadają swobodnie, korzystając z informacji zawartych w bloku tekstowym.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie wezmą udział w dyskusji panelowej na temat szkoły i szkolnictwa, ale poprzedzi ją wykonanie kilku ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Prowadzący poleca, by uczniowie, pracując w parach, wykonali ćw. 1, 2, 4 i 7. Po upływie wyznaczonego czasu wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia ich pracę.
W odniesieniu do ćw. 7 nauczyciel otwiera dyskusję panelową: Czy aktualne jest dziś stwierdzenie Jana Zamojskiego „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”? Prowadzenie dyskusji przejmuje moderator, dbając o to, by przebiegała zgodnie z zasadą szacunku dla oponentów. Zadaje te same pytania „reprezentantom” nauczycieli, rodziców i uczniów. Wszyscy uczestnicy zajęć mogą zadawać pytania „ekspertom” i włączać się do debaty.Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi o podsumowanie dyskusji. Uczniowie notują wnioski z niej w zeszytach.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Joanna Augustyniak, Oczekiwania młodzieży wobec współczesnej szkoły, Politechnika Koszalińska, artykuł dostępny w internecie.
Mirosław Szymański, Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie, [w:] B. Muchacka, M. Szymański (red.), Szkoła w świecie współczesnym, Kraków 2008.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.