Sprawdź się
Pośród wymienionych cech zaznacz te, które Andrzej Frycz Modrzewski w rozprawie O szkole uznaje za niezbędne u nauczycieli.
- mądrość
- roztropność
- honor
- obiektywizm
- sprawiedliwość
- męstwo
- sumienność
- surowość
- konsekwencja
- empatia
- szlachetność
- skromność
- odpowiedzialność
Wpisz w mapę myśli pięć głównych tematów, które porusza Andrzej Frycz Modrzewski w rozprawie O szkole.
Zacytuj fragment rozprawy Andrzeja Frycza Modrzewskiego O szkole, w którym autor pisze o relacji, jaka powinna łączyć rządzących z nauczycielami.
Na podstawie tekstu Andrzeja Frycza Modrzewskiego O szkole wymień zadania nauczyciela.
Określ funkcję trzech środków retorycznych, które wpływają na wymowę tekstu Andrzeja Frycza Modrzewskiego O szkole.
Skądże by bowiem Kościół miał otrzymać naukę Boga nieśmiertelnego, jakżeby miały się rządzić społeczeństwa ludzkie, gdyby w szkołach nie bywali ludzie, którzy by mogli przekazywać innym drogi i sposoby najlepszych sztuk i nauk, praw i nabożeństw?. Funkcja (Uzupełnij). Użycie 1. osoby liczby mnogiej.
Zrozumiejmy tedy, jak bardzo piękny i użyteczny dla ludzi jest stan nauczycielski. Funkcja (Uzupełnij). Wyliczenie.
[...] aby udzielali najlepszych umiejętności, nadawali zbawiennymi wskazówkami ogładę temu bardzo niebezpiecznemu wiekowi i kształtowali go do wszystkiego, co w życiu potrzebne.Funkcja (Uzupełnij).
Środek retoryczny | Przykład | Funkcja |
---|---|---|
Pytanie retoryczne |
Skądże by bowiem Kościół miał otrzymać naukę Boga nieśmiertelnego, jakżeby miały się rządzić społeczeństwa ludzkie, gdyby w szkołach nie bywali ludzie, którzy by mogli przekazywać innym drogi i sposoby najlepszych sztuk i nauk, praw i nabożeństw? |
|
Użycie 1. osoby liczby mnogiej |
Zrozumiejmy tedy, jak bardzo piękny i użyteczny dla ludzi jest stan nauczycielski |
|
Wyliczenie |
[...] aby udzielali najlepszych umiejętności, nadawali zbawiennymi wskazówkami ogładę temu bardzo niebezpiecznemu wiekowi i kształtowali go do wszystkiego, co w życiu potrzebne. |
Uzupełnij graf pokazujący, w jaki sposób Andrzej Frycz Modrzewski argumentował pozytywny wpływ nauki na rozwój Kościoła.
Księża są lepszymi kaznodziejami - znają i wykorzystują zasady retoryki, Obywatele rozumieją wartość nauki, Dzięki wygłaszanym kazaniom stają się przewodnikami moralnymi

Odwołując się do tekstu O szkole Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz własnych przekonań, uzasadnij, czy zgadzasz się z sądem Jana Zamojskiego „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Wacława Strykowskiego na temat kompetencji współczesnego nauczyciela, a następnie napisz, które z nich są twoim zdaniem kluczowe dla wykonywania tego zawodu. Swoją tezę poprzyj argumentami.
Kompetencje współczesnego nauczyciela.Znamienną cechą obecnie prowadzonych analiz różnych zawodów i profesji jest posługiwanie się pojęciem kompetencji. To właśnie kompetencje decydują o kwalifikacjach ludzi w poszczególnych zawodach, a także są one swoistą gwarancją dobrej roboty i osiągania sukcesów. Tylko ludzie o określonych i wysokich kompetencjach mogą być profesjonalistami. Podejście takie odnosi się również do kwalifikacji współczesnego nauczyciela. Pojęcie kompetencji używane jest w dwóch znaczeniach: po pierwsze, kompetencje utożsamiane są z kwalifikacjami, po drugie, termin kompetencje oznacza zakres uprawnień. W artykule mówić będziemy o kompetencjach nauczycieli jako o kwalifikacjach niezbędnych do efektywnego wykonywania tego zawodu. […] Omawiając kompetencje nauczycieli, wyróżnia się różne ich rodzaje czy też obszary. Najczęściej spotykany podział obejmuje: 1) kompetencje merytoryczne, dotyczące zagadnień nauczanego przedmiotu – nauczyciel jest ekspertem i doradcą przedmiotowym, 2) kompetencje dydaktyczno‑metodyczne, dotyczące warsztatu nauczyciela i ucznia, a więc metod i technik nauczania i uczenia się, zwłaszcza aktywizujących, projektowych i pracy grupowej – nauczyciel jest ekspertem i doradcą dydaktycznym, 3) kompetencje wychowawcze, dotyczące różnych sposobów oddziaływania na uczniów; należą do nich umiejętności komunikacyjne, nawiązywania kontaktów, rozwiązywania problemów danego wieku rozwojowego itp. – nauczyciel jest doradcą wychowawczym i życiowym.
Źródło: Wacław Strykowski, Kompetencje współczesnego nauczyciela., „„Neodidagmata” ” 2005, nr 27/28, s. 16–17.