1
Pokaż ćwiczenia:
R1B34bXKPXTuJ1
Ćwiczenie 1
Pośród wymienionych cech zaznacz te, które Andrzej Frycz Modrzewski w rozprawie O szkole uznaje za niezbędne u nauczycieli. Możliwe odpowiedzi: 1. mądrość, 2. roztropność, 3. honor, 4. obiektywizm, 5. sprawiedliwość, 6. męstwo, 7. sumienność, 8. surowość, 9. konsekwencja, 10. empatia, 11. szlachetność, 12. skromność, 13. odpowiedzialność
111
Ćwiczenie 2

Wpisz w mapę myśli pięć głównych tematów, które porusza Andrzej Frycz Modrzewski w rozprawie O szkole.

R1IpjVS9AITuM
RnhMMbR0BYPkG
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zacytuj fragment rozprawy Andrzeja Frycza Modrzewskiego O szkole, w którym autor pisze o relacji, jaka powinna łączyć rządzących z nauczycielami.

R11fnfzo6rhU3
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Na podstawie tekstu Andrzeja Frycza Modrzewskiego O szkole wymień zadania nauczyciela.

RPnomqJu1Hmm1
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Określ funkcję trzech środków retorycznych, które wpływają na wymowę tekstu Andrzeja Frycza Modrzewskiego O szkole.

R2IpiyDnFT6vT
Pytanie retoryczne. Skądże by bowiem Kościół miał otrzymać naukę Boga nieśmiertelnego, jakżeby miały się rządzić społeczeństwa ludzkie, gdyby w szkołach nie bywali ludzie, którzy by mogli przekazywać innym drogi i sposoby najlepszych sztuk i nauk, praw i nabożeństw?. Funkcja (Uzupełnij). Użycie 1. osoby liczby mnogiej. Zrozumiejmy tedy, jak bardzo piękny i użyteczny dla ludzi jest stan nauczycielski. Funkcja (Uzupełnij). Wyliczenie. [...] aby udzielali najlepszych umiejętności, nadawali zbawiennymi wskazówkami ogładę temu bardzo niebezpiecznemu wiekowi i kształtowali go do wszystkiego, co w życiu potrzebne. Funkcja (Uzupełnij).
RhuwTZBjAMwFP2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 6
RlHPwOzQ6yA2u
Elementy do uporządkowania: Obywatele rozumieją wartość nauki. Księża są lepszymi kaznodziejami - znają i wykorzystują zasady retoryki. Obywatele postępują bardziej moralnie. Dzięki wygłaszanym kazaniom stają się przewodnikami moralnymi. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odwołując się do tekstu O szkole Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz własnych przekonań, uzasadnij, czy zgadzasz się z sądem Jana Zamojskiego „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”.

RhIDBLObIkqBK
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Wacława Strykowskiego na temat kompetencji współczesnego nauczyciela, a następnie napisz, które z nich są twoim zdaniem kluczowe dla wykonywania tego zawodu. Swoją tezę poprzyj argumentami.

Wacław Strykowski Kompetencje współczesnego nauczyciela.

Znamienną cechą obecnie prowadzonych analiz różnych zawodów i profesji jest posługiwanie się pojęciem kompetencji. To właśnie kompetencje decydują o kwalifikacjach ludzi w poszczególnych zawodach, a także są one swoistą gwarancją dobrej roboty i osiągania sukcesów. Tylko ludzie o określonych i wysokich kompetencjach mogą być profesjonalistami. Podejście takie odnosi się również do kwalifikacji współczesnego nauczyciela. Pojęcie kompetencji używane jest w dwóch znaczeniach: po pierwsze, kompetencje utożsamiane są z kwalifikacjami, po drugie, termin kompetencje oznacza zakres uprawnień. W artykule mówić będziemy o kompetencjach nauczycieli jako o kwalifikacjach niezbędnych do efektywnego wykonywania tego zawodu. […] Omawiając kompetencje nauczycieli, wyróżnia się różne ich rodzaje czy też obszary. Najczęściej spotykany podział obejmuje: 1) kompetencje merytoryczne, dotyczące zagadnień nauczanego przedmiotu – nauczyciel jest ekspertem i doradcą przedmiotowym, 2) kompetencje dydaktyczno‑metodyczne, dotyczące warsztatu nauczyciela i ucznia, a więc metod i technik nauczania i uczenia się, zwłaszcza aktywizujących, projektowych i pracy grupowej – nauczyciel jest ekspertem i doradcą dydaktycznym, 3) kompetencje wychowawcze, dotyczące różnych sposobów oddziaływania na uczniów; należą do nich umiejętności komunikacyjne, nawiązywania kontaktów, rozwiązywania problemów danego wieku rozwojowego itp. – nauczyciel jest doradcą wychowawczym i życiowym.

2 Źródło: Wacław Strykowski, Kompetencje współczesnego nauczyciela., „„Neodidagmata” ” 2005, nr 27/28, s. 16–17.
R1CHyJNeGXuuj
(Uzupełnij).