Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Czym jest gen?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Ekspresja informacji genetycznej w komórkach człowieka. Uczeń:
1) opisuje genom komórki oraz strukturę genu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Ekspresja informacji genetycznej. Uczeń:
2) porównuje strukturę genu organizmu prokariotycznego i eukariotycznego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest gen.

  • Porównasz rodzaje genów.

  • Przedstawisz hipotezę jeden gen – jeden enzym oraz zweryfikujesz jej prawdziwość.

  • Wskażesz prawidłową definicję genu dla obecnego stanu wiedzy na jego temat.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z audiobookiem;

  • gwiazda pytań;

  • mapa pojęć;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu – praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel zapowiada, że za chwilę wyświetli animację, i prosi uczniów, by zwrócili uwagę na informacje o tym, czym jest gen. Uczniowie zapoznają się z animacją wyświetloną przez nauczyciela. Następnie wykonują polecenie nr 1: na podstawie przedstawionego w animacji doświadczenia Beadle’a i Tatuma formułują definicję genu i oceniają, czy jest ona właściwa. Wybrane osoby prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów i zapisuje na tablicy definicję genu.

Faza realizacyjna:

  1. Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy, a następnie rozdaje im schematy „gwiazdy pytań” (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytania widniejące na schemacie – podczas pracy nie mogą korzystać z e‑materiału.
    Wybrani przez nauczyciela uczniowie kolejno prezentują wyniki prac swojego zespołu. W przypadku błędnych lub niepełnych odpowiedzi nauczyciel prosi pozostałych uczniów o korektę lub uzupełnienie.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2 do animacji: „Wyjaśnij znaczenie splicingu w procesie ekspresji informacji genetycznej”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy – wskazać liczbę par zasad kodujących sekwencję aminokwasową tytyny) oraz ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego z ćwiczenia nr 6 i własnej wiedzy – wyjaśnić różnicę między długością genu TTN a liczbą par zasad, w których zapisana jest sekwencja aminokwasów tytyny) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

R5DustpJ0W6oQ

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 163.09 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.