Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rola Sądu Najwyższego systemie prawnym Rzeczpospolitej Polskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
10) przedstawia strukturę sądownictwa powszechnego i administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania Sądu Najwyższego; uzasadnia potrzebę niezależności sądów i niezawisłości sędziów.
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
7) wykazuje rolę Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia strukturę Sądu Najwyższego.
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
19) znajduje wzory apelacji i je analizuje; przedstawia, w jakich sytuacjach Sąd Najwyższy w Rzeczypospolitej Polskiej może rozpoznać pozytywnie skargę kasacyjną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje akty prawne (Konstytucja RP, Ustawa o Sądzie Najwyższym) regulujące powoływanie i funkcjonowanie władzy sądowniczej w Polsce;
charakteryzuje strukturę wewnętrzną Sądu Najwyższego;
ocenia znaczenie Sądu Najwyższego dla funkcjonowania RP jako państwa prawnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie proszeni są, aby z wykorzystaniem mapy myśli sformułowali zadania, jakie stoją przed Sądem Najwyższym w demokratycznym państwie prawa.
3. Wszystkie odpowiedzi zostaną zweryfikowane przez nauczyciela z zasadami prawa i zapisane na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Praca z animacją. Uczniowie wynotowują naistotniejsze ich zdaniem informacje.
2. Podział na dwie grupy. Korzystając z zamieszczonych w internecie tekstów konstytucji i ustawy o Sądzie Najwyższym, jedna z grup przygotowuje infromacje na temat struktury i zasad działania Sądu Najwyższego, druga grupa szuka kompetencji, jakie przypisane są temu organowi władzy publicznej.
3. Przedstawiciele grup przedstawiają wyniki pracy, wskazując na uszczegółowienia konstytucji zawarte w ustawie.
4. Praca z audiobookiem. Uczniowie zapoznają się z wystąpieniem rzecznika praw obywatelskich na posiedzeniu Sądu Najwyższego. Wykonują w parach ćwiczenie 1 dołączone do multimedium.
5. Dyskusja na temat wpływu orzeczeń SN na obowiązek usuwania przez moderatorów mediów społecznościowych „mowy nienawiści”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Zespół klasowy ocenia rolę Sądu Najwyższego w systemie prawnym RP. Wybrana/chętna osoba podsumowuje argumenty.
Praca domowa:
Napisz krótką charakterystykę roli Sądu Najwyższego w systemie prawnym RP.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedia mogą zostać wykorzystane jako inspiracja do przygotowania prezentacji multimedialnej nt. Sądu Najwyższego.