Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Panowanie Mieszka I i chrzest Polski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, jakie znaczenie miał chrzest Polski;
określa charakter relacji polsko‑cesarskich za panowania Mieszka I;
charakteryzuje sposób, w jaki Mieszko I budował państwo.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Następnie ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Pyta uczniów: Z jakimi wydarzeniami kojarzy im się postać Mieszka I? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, które wybrany uczeń może zapisywać na tablicy.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 2: „Na podstawie cytowanych na linii chronologicznej tekstów źródłowych określ charakter relacji polsko‑cesarskich za panowania Mieszka I. Zastanów się, czy możemy tu mówić o stanie podległości. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do konkretnych cytatów źródłowych”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź o istotne informacje, które zostały pominięte i udziela uczniom informację zwrotną.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują wskazane przez nauczyciela polecenie do filmu.
Jako podsumowanie uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 4 „Zapoznaj się z przytoczonym niżej tekstem źródłowym pióra XII‑wiecznego kronikarza piastowskiego, a następnie go zinterpretuj”. Zastanawiają się nad charakterem relacji i jej znaczeniem w kontekście państwa polskiego. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę dotyczącą chrztu Polski i podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Linia chronologiczna”.
Materiały pomocnicze:
Anonim tzw. Gall, Kronika, ks. I, rozdz. 4.
Pomniki dziejowe Polski, seria II, t. 1, Kraków 1946.
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, St. Lenard, Warszawa 2003.
M. Barański, Historia Polski średniowiecznej, Poznań 2012.
S. Koper, Piastowie. Wędrówki po Polsce pierwszej dynastii, Warszawa 2013.
Wielka historia Polski, t. 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Linia chronologiczna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.