Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Regionalne systemy bezpieczeństwa i współpracy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń

20) przedstawia cele organizacji regionalnych i subregionalnych o charakterze ogólnym: Wspólnoty Niepodległych Państw, Organizacji Państw Amerykańskich, Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej, Ligi Państw Arabskich i Unii Afrykańskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odróżnia cele działania wybranych organizacji regionalnych i subregionalnych o charakterze ogólnym;

  • charakteryzuje działalność Wspólnoty Niepodległych Państw;

  • omawia zadania Organizacji Państw Amerykańskich;

  • wskazuje cele Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej;

  • porównuje działalność Ligi Państw Arabskich i Unii Afrykańskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • praca z mapą;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem mapy interaktywnej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie przygotowania krótkich prezentacji poświęconych wybranym organizacjom międzynarodowym.

2. Podział klasy na pięć grup:

  • grupa I – Wspólnota Niepodległych Państw;

  • grupa II – Organizacja Państw Amerykańskich;

  • grupa III – Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej;

  • grupa IV – Liga Państw Arabskich;

  • grupa V – Unia Afrykańska.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć. Wprowadzenie do zagadnień poruszanych na lekcji przez krótką informację o ONZ, największej organizacji międzynarodowej na świecie.

Faza realizacyjna

1. Burza mózgów – organizacje międzynarodowe i subregionalne – uczniowie zastanawiają się, do czego one służą, czym są i czym się od siebie różnią. Wyniki rozważań są zapisywane na tablicy i będą stanowić element notatki z lekcji.

2. Następnie poszczególne grupy będą prezentować przygotowane przez siebie charakterystyki wybranych na wcześniejszej lekcji organizacji międzynarodowych i subregionalnych. W trakcie prezentacji poszczególnych grup zespół klasowy może śledzić na mapie państwa członkowskie danej organizacji. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów w trakcie lub po zakończeniu prezentacji. Rozmowa nauczająca.

3. Każda grupa prezentuje streszczenie swoich prezentacji na tablicy, w celu sformułowania notatki z lekcji. Dyskusja na forum klasy o roli, jaką pełnią organizacje międzynarodowe, czy są szansą na rozwój gospodarczy, polityczny i społeczny swoich członków, ich bliższą współpracę i zwiększenie się ich roli na świecie.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie wiadomości o wybranych organizacjach międzynarodowych w postaci notatki z lekcji zapisanej w zeszycie przedmiotowym.

2. Wykonanie ćwiczeń do mapy.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń interaktywnych z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Maciej Raś, Agata Włodkowska, Bezpieczeństwo obszaru WNP, [w]: Ryszard Zięba, Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 1. Warszawa, 2008.

Maria Michur‑Ziemba, Cele i zasady funkcjonowania Wspólnoty Niepodległych Państw, Rzeszów 2007.

Karta Organizacji Państw Amerykańskich, hrlibrary.umn.edu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa interaktywna może zostać wykorzystana do lekcji powtórkowej lub jako podstawa do przygotowania referatu lub prezentacji o wybranych organizacjach międzynarodowych na świecie.