Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Regionalne systemy bezpieczeństwa i współpracy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń
20) przedstawia cele organizacji regionalnych i subregionalnych o charakterze ogólnym: Wspólnoty Niepodległych Państw, Organizacji Państw Amerykańskich, Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej, Ligi Państw Arabskich i Unii Afrykańskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odróżnia cele działania wybranych organizacji regionalnych i subregionalnych o charakterze ogólnym;
charakteryzuje działalność Wspólnoty Niepodległych Państw;
omawia zadania Organizacji Państw Amerykańskich;
wskazuje cele Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej;
porównuje działalność Ligi Państw Arabskich i Unii Afrykańskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
praca z mapą;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem mapy interaktywnej.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie przygotowania krótkich prezentacji poświęconych wybranym organizacjom międzynarodowym.
2. Podział klasy na pięć grup:
grupa I – Wspólnota Niepodległych Państw;
grupa II – Organizacja Państw Amerykańskich;
grupa III – Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej;
grupa IV – Liga Państw Arabskich;
grupa V – Unia Afrykańska.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć. Wprowadzenie do zagadnień poruszanych na lekcji przez krótką informację o ONZ, największej organizacji międzynarodowej na świecie.
Faza realizacyjna
1. Burza mózgów – organizacje międzynarodowe i subregionalne – uczniowie zastanawiają się, do czego one służą, czym są i czym się od siebie różnią. Wyniki rozważań są zapisywane na tablicy i będą stanowić element notatki z lekcji.
2. Następnie poszczególne grupy będą prezentować przygotowane przez siebie charakterystyki wybranych na wcześniejszej lekcji organizacji międzynarodowych i subregionalnych. W trakcie prezentacji poszczególnych grup zespół klasowy może śledzić na mapie państwa członkowskie danej organizacji. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów w trakcie lub po zakończeniu prezentacji. Rozmowa nauczająca.
3. Każda grupa prezentuje streszczenie swoich prezentacji na tablicy, w celu sformułowania notatki z lekcji. Dyskusja na forum klasy o roli, jaką pełnią organizacje międzynarodowe, czy są szansą na rozwój gospodarczy, polityczny i społeczny swoich członków, ich bliższą współpracę i zwiększenie się ich roli na świecie.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości o wybranych organizacjach międzynarodowych w postaci notatki z lekcji zapisanej w zeszycie przedmiotowym.
2. Wykonanie ćwiczeń do mapy.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Maciej Raś, Agata Włodkowska, Bezpieczeństwo obszaru WNP, [w]: Ryszard Zięba, Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 1. Warszawa, 2008.
Maria Michur‑Ziemba, Cele i zasady funkcjonowania Wspólnoty Niepodległych Państw, Rzeszów 2007.
Karta Organizacji Państw Amerykańskich, hrlibrary.umn.edu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana do lekcji powtórkowej lub jako podstawa do przygotowania referatu lub prezentacji o wybranych organizacjach międzynarodowych na świecie.