Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Polskie konstytucje 1918–1939
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
14) przedstawia polskie tradycje demokratyczne na przykładzie podstawowych instytucji ustrojowych artykułów henrykowskich i Konstytucji marcowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia konstytucje okresu międzywojennego w Polsce;
przedstawia najważniejsze zasady Konstytucji marcowej i Konstytucji kwietniowej;
wyjaśnia uwarunkowania upadku ustroju demokratycznego w II Rzeczypospolitej.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną „II Rzeczpospolita - od demokracji do autorytaryzmu”. Wynotowują najistotniejsze ich zdaniem informacje, które mogą być przydatne w czasie debaty.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Rozpoczynają się przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: „Która konstytucja – marcowa czy kwietniowa – okazała się lepsza dla Polski?”. Uczniowie wybierają osobę prowadzącą oraz sekretarza obrad. Zwolennicy Konstytucji marcowej siadają po jednej stronie sali, zwolennicy Konstytucji kwietniowej – po drugiej. Część uczniów jest publiczności. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania.
2. Odbywa się debata. Głos zabierają – na zmianę – przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Publiczność może zadawać pytania. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt.
3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji. Ocenia pracę prowadzącego obrady.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie przedstawiają najważniejsze zasady Konstytucji marcowej oraz najważniejsze zasady Konstytucji kwietniowej. Zostają one zapisane na tablicy.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Bardach, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana przez uczniów w trakcie przygotowania do lekcji powtórkowej.