Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Najmniejsza/największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza wartość najmniejszą/największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym,
stosuje wartość najmniejszą/największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym do wyznaczania wzoru funkcji kwadratowej,
określa zbiór wartości funkcji kwadratowej określonej na przedziale domkniętym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda krokodyla;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Najmniejsza/największa wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym”, wskazuje cele zajęć, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają pojęcia związane z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w 4‑osobowych grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania przed całą klasą. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Wybrany uczeń odczytuje polecenie numer 1 z sekcji „Aplet”. Uczniowie zapoznają się z materiałem, a następnie wykonują polecenie numer 2. Po ustalonym czasie omawiają wspólnie z nauczycielem poprawność wykonanych poleceń, wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie wykonują wspólnie ćwiczenia nr 1‑2 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie ma forum klasy.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia numer 6, 7 i 8 po wykonaniu każdego z nich następuje omówienia rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Wartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.Wartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
Wskazówki metodyczne:
Materiał w sekcji „Aplet” można wykorzystać do utrwalenia wiadomości w zakresie wyznaczania wartości najmniejszej/największej funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
„Aplet” można wykorzystać do określania współrzędnych wierzchołka paraboli, będącej wykresem funkcji kwadratowej.