Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Rozszerzanie Unii Europejskiej na Wschód
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny rozszerzania Unii Europejskiej na Wschód;
wymienia etapy rozszerzania Unii Europejskiej i państwa, które do niej przystąpiły w XXI w.;
wyjaśnia obawy państw Europy Zachodniej dotyczące rozszerzania Unii Europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie etapy integracji europejskiej po II wojnie światowej.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy temat oraz cele lekcji, a następnie omawia zaplanowany przebieg zajęć.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Poleca jednej osobie krótko przypomnieć etapy integracji europejskiej do momentu powstania Unii Europejskiej. W razie potrzeby uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują w parach polecenie 3: „Wyjaśnij przyczyny zahamowania dalszego rozwoju terytorialnego Unii Europejskiej”. Po ustalonym czasie wybrana para prezentuje swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać informacje ważne z ich punktu widzenia. Prowadzący czuwa nad poprawnością wykonywanych zadań.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie przechodzą do sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2 i 5. Na koniec wspólnie omawiają poprawność wykonanych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy waszym zdaniem Unia Europejska dalej powinna się rozszerzać na Wschód? Może przeprowadzić głosowanie, a następnie poprosić wybranych uczniów (lub ochotników) o wypowiedź wraz z uzasadnieniem swojego stanowiska.
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć oraz ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.
K. Kersten, Europa zjednoczona, Europa podzielona (1944–1989), „Mówią Wieki” 1995, nr 6.
Wielka Historia Świata, t. 12, Od drugiej wojny światowej do XXI wieku, pod red. W. Rojka, Kraków 2018.
Dzieje wspólnej Europy. Od Cesarstwa Rzymskiego do Unii Europejskiej, „Pomocnik Historyczny Polityki” 2019, nr 1.
S. Parzymies, Unia Europejska od Maastricht do Lizbony. Polityczne aspekty aktywności, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z filmami przed zajęciami, a wybrani uczniowie na ich podstawie (oraz na podstawie treści sekcji „Przeczytaj”) opracowują prezentację multimedialną, którą zaprezentują podczas fazy realizacyjnej.