Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Lawa. Tadeusza Konwickiego opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega reinterpretacja Dziadów Adama Mickiewicza dokonana przez Tadeusza Konwickiego w filmie Lawa,
analizuje, w jaki sposób Konwicki odniósł się w swoim filmie do współczesnego doświadczenia wojny i totalitaryzmu,
interpretuje tytuł filmu Konwickiego w kontekście dramatu Mickiewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Lawa. Tadeusza Konwickiego opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza”. Prosi, by zapoznali się z audiobookiem zamieszczonym w lekcji oraz przypomnieli sobie problematykę Dziadów Mickiewicza, a zwłaszcza cz. III.
Chętni uczniowie przygotowują krótką prezentację na temat życia społecznego i wydarzeń historycznych w Polsce lat 80. XX w.
Nauczyciel przygotowuje fragmenty filmu Tadeusza Konwickiego Lawa (dostępny w Internecie). Ważny podczas omawiania tematu lekcji będzie fragment 1:11:11–1:25:28, Wielka Improwizacja Gustawa Holoubka z przebitkami z XX‑wiecznych wydarzeń historycznych.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od przypomnienia problematyki Dziadów Mickiewicza, nauczyciel sprawdza, co uczniowie pamiętają, pyta o bohaterów, wydarzenia, tło historyczne itd. Jeśli trzeba, uzupełnia ich wiedzę.
Następnie pyta, czy uczniowie wiedzą, na czym polega reinterpretacja dzieła literackiego, czy potrafią wskazać jakieś przykłady. Uczniowie notują w zeszytach informacje o reinterpretacji.
Później nauczyciel prosi przygotowanych uczniów, by przedstawili swoją prezentację na temat warunków życia w Polsce lat 80. XX w.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla wykład eksperta, uczniowie słuchają go, notując najważniejsze według nich kwestie. Następnie w parach wykonują polecenie 1 towarzyszące filmowi. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów.
Prowadzący wyświetla fragment filmu Lawa Tadeusza Konwickiego (Wielką Improwizację, patrz faza: „Przed lekcją”). Pyta uczniów o ich wrażenia, a później prosi, by wykonali ćwiczenia 2 i 3 z sekcji „Film”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
W rozmowie podsumowującej nauczyciel może zadać następujące pytanie: Czy romantyczny sposób myślenia o Polsce i Polakach (martyrologiczny, mesjaniczny) wciąż obowiązuje? Jak rozumiecie tytuł filmu Konwickiego? Uczniowie wypowiadają się swobodnie, pamiętając o odniesieniach do Lawy
Praca domowa:
Obejrzyj cały film Lawa Tadeusza Konwickiego.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Lawa, reż. Tadeusz Konwicki, 1989.
Barbara Głębicka‑Giza, Dolina Issy, Lawa i Kronika wypadków miłosnych. O autorskiej twórczości Tadeusza Konwickiego, „Kwartalnik Filmowy” 2003/44.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.