Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat nowel Bolesława Prusa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje problematykę nowel Bolesława Prusa;
opisuje sposób konstrukcji świata przedstawionego w nowelach;
wskazuje cechy noweli pozytywistycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć.
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Świat nowel Bolesława Prusa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi także uczniów, aby odtworzyli swoją dotychczasową wiedzę na temat nowel pozytywistycznych.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Nauczyciel sprawdza wykonanie ćw. 1 z sekcji „Sprawdź się”. To wstęp do przypomnienia wiadomości na temat nowel. Następnie może zadać pytania: Kto i kiedy tworzył nowele w literaturze polskiej? Jaka była ich problematyka? Nauczyciel zapisuje temat lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie w parach zadają sobie pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Wątpliwości omawiają z nauczycielem.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1. z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie prosi uczniów, aby – po zapoznaniu się z multimedium – podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie, indywidualnie, rozwiązują zawarte w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia: 2, 3, 4 i 6. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w parach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Jako ostatnie uczniowie wykonują ćw. 7 lub 8 (mogą wybrać). Pracują indywidualnie, następnie dwie osoby wyznaczone przez nauczyciela odczytują odpowiedzi, pozostali uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, oceniają ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania: Jaką tematykę poruszał Bolesław Prus w swoich nowelach? Dlaczego nowele Prusa możemy traktować jako przypowieści?
Praca domowa:
Zadanie domowe z e‑materiału.
Materiały pomocnicze
Bolesław Prus, Pisma wybrane, tom 1, Warszawa 1954.
audycja Polskiego Radia na temat książki Moniki Piątkowskiej Bolesław Prus. Śledztwo biograficzne.
M. Płachecki, Bolesława Prusa dialogi z nowelą, w: B. Prus, Nowele wybrane, posł. i przyp. M. Płachecki, Warszawa 1976.
E. Lubczyńska‑Jeziorna, Gatunki literackie w twórczości Bolesława Prusa, Wrocław 2007.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.