Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Świat nowel Bolesława Prusa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
IV. Samokształcenie.
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje problematykę nowel Bolesława Prusa;

  • opisuje sposób konstrukcji świata przedstawionego w nowelach;

  • wskazuje cechy noweli pozytywistycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przygotowanie do zajęć.

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Świat nowel Bolesława Prusa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi także uczniów, aby odtworzyli swoją dotychczasową wiedzę na temat nowel pozytywistycznych.

Faza wprowadzająca:
  1. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Nauczyciel sprawdza wykonanie ćw. 1 z sekcji „Sprawdź się”. To wstęp do przypomnienia wiadomości na temat nowel. Następnie może zadać pytania: Kto i kiedy tworzył nowele w literaturze polskiej? Jaka była ich problematyka? Nauczyciel zapisuje temat lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele.

Faza realizacyjna:
  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie w parach zadają sobie pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Wątpliwości omawiają z nauczycielem.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1. z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie prosi uczniów, aby – po zapoznaniu się z multimedium – podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  3. Uczniowie, indywidualnie, rozwiązują zawarte w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia: 2, 3, 4 i 6. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w parach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.

  4. Jako ostatnie uczniowie wykonują ćw. 7 lub 8 (mogą wybrać). Pracują indywidualnie, następnie dwie osoby wyznaczone przez nauczyciela odczytują odpowiedzi, pozostali uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, oceniają ich poprawność.

Faza podsumowująca:
  1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania: Jaką tematykę poruszał Bolesław Prus w swoich nowelach? Dlaczego nowele Prusa możemy traktować jako przypowieści?

Praca domowa:

  1. Zadanie domowe z e‑materiału.

Materiały pomocnicze

  • Bolesław Prus, Pisma wybrane, tom 1, Warszawa 1954.

  • audycja Polskiego Radia na temat książki Moniki Piątkowskiej Bolesław Prus. Śledztwo biograficzne.

  • M. Płachecki, Bolesława Prusa dialogi z nowelą, w: B. Prus, Nowele wybrane, posł. i przyp. M. Płachecki, Warszawa 1976.

  • E. Lubczyńska‑Jeziorna, Gatunki literackie w twórczości Bolesława Prusa, Wrocław 2007.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.