Dla nauczyciela
Autorka: Sabina Świtała
Przedmiot: język polski
Temat: Jak korzystać z książek? O tworzeniu przypisów i bibliografii.
Grupa docelowa: uczniowie 4‑letniego liceum i 5‑letniego technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji (...).
IV. Samokształcenie. Uczeń:
3) korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
4) sporządza bibliografię i przypis bibliograficzny, także źródeł elektronicznych;
10) gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
11) korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna zasady sporządzania bibliografii załącznikowej i przypisów;
wymienia poszczególne elementy opisu bibliograficznego;
rozumie różnice w sporządzaniu bibliografii i przypisów;
sporządza opisy bibliograficzne różnego typu dokumentów;
redaguje zapisy bibliografii załącznikowej oraz przypisów bibliograficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody nauczania:
metoda oglądowa;
pogadanka;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
kostka pamięci.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;
książki, czasopisma, filmy dvd, płyty CD przyniesione przez uczniów;
kostki pamięci z hasłami zapisanymi na bokach (artykuł w czasopiśmie, artykuł w pracy zbiorowej, książka, artykuł dostępny w internecie, skróty w przypisach).
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby na zajęcia przynieśli książkę, czasopismo, film na płycie DVD, album muzyczny na płycie CD z domowego zbioru.
Faza wstępna
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat tego, z jakich źródeł korzystają przy pisaniu prac oraz przy tworzeniu prezentacji na zajęcia lekcyjne. Jak włączają różne informacje do swojej pracy? Czy dbają o to, aby nie być posądzonym o plagiat? Można też lekcję zacząć od dyskusji o plagiacie, czym jest i jakie są jego skutki. Uczniowie na pewno podadzą przykłady głośnych plagiatów np. w muzyce, filmie czy literaturze.
Przedstawienie celu i tematu zajęć.
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasła: bibliografia załącznikowa, literatura przedmiotu, literatura podmiotu, przypis, opis bibliograficzny. Prosi uczniów, żeby spróbowali wyjaśnić podane terminy, dopowiada i porządkuje wypowiedzi młodzieży.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1 i 3. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom film pt. Jak sporządzać bibliografię i przypisy? dostępny w e‑materiale. Prosi, aby uczniowie w trakcie oglądania filmu sporządzali notatkę.
Po obejrzeniu filmu prowadzący zajęcia omawia z uczniami zasady sporządzania bibliografii i przypisów. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 8.
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2, 4, 5. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach analizują przykłady podane w ćwiczeniu interaktywnym nr 6. Błędne odpowiedzi zapisują poprawnie.
Uczniowie tworzą opis książki (czasopisma, płyt dvd lub CD) przyniesionej na zajęcia. Następnie łączą się w pary i sprawdzają poprawność opisów bibliograficznych sporządzonych przez kolegów. Wątpliwości konsultują z nauczycielem.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje kostkę z zapisami na bokach: artykuł w czasopiśmie, artykuł w pracy zbiorowej, książka, artykuł dostępny w internecie, skróty w przypisach. Poszczególni uczniowie w grupach rzucają kostkami, a następnie podają elementy zapisu bibliograficznego wylosowanego hasła (przy haśle dotyczącym skrótów wymieniają obowiązujące skróty).
Praca domowa:
Przygotuj bibliografię w formie literatury przedmiotu oraz podmiotu do pracy pisemnej na wybrany temat spośród poniższych:
Przemiana Makbeta i Lady Makbet.
Dramat szekspirowski a tragedia antyczna. Podobieństwa i różnice.
Treny Jana Kochanowskiego jako świadectwo bólu osieroconego ojca.
Wesele Stanisława Wyspiańskiego jako polski dramat narodowy.
Groteska we współczesnej literaturze polskiej.
Materiały pomocnicze:
Antczak Mariola, Nowacka Anna, Przypisy. Przywołania. Bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2008.
Wskazówki dotyczące tworzenia kostek pamięci (oraz szablon kostki do wykorzystania) nauczyciel znajdzie w: Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Poradnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2011, s. 149‑150.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może poprosić uczniów o obejrzenie filmu‑samouczka przed zajęciami. W fazie wstępnej lekcji powinien wtedy sprawdzić umiejętność zapisywania bibliografii.