Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia, Etyka
Temat: Formułowanie zasadnych pytań w odniesieniu do Ucieczki od wolności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Punkt II.3.10) pochodzi z podstawy programowej do etyki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przeanalizujesz fragmenty książki Ericha Fromma Ucieczka od wolności.
Zastanowisz się nad pojęciem wolności i „ucieczki od wolności” w ujęciu Fromma.
Zapoznasz się z genezą i istotnymi aspektami autorytaryzmu.
Dowiesz się, co Fromm rozumie przez „charakter społeczny”.
Zrozumiesz, w jaki sposób Fromm powiązał pojęcia wolności, bezpieczeństwa i obowiązku.
Sformułujesz dodatkowe pytania do zagadnienia: „Czy wolny znaczy bezpieczny?”.
Cele operacyjne. Uczeń:
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
rozpoznaje związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką;
posługuje się podstawowymi kategoriami logiki i dba o kulturę logiczną wypowiedzi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu: Czym w swojej istocie jest wolność?, Czy człowiek wolny to taki, którego nie dotyczą żadne ograniczenia ani nakazy?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak Erich Fromm rozumiał wolność? Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Uczniowie podają swoje propozycje. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na polecenia:
– Przeanalizuj mapę myśli. W kontekście rozważań autora „Ucieczki od wolności” zastanów się nad powiązaniami zachodzącymi między pojęciami wolności, bezpieczeństwa i obowiązku. Określ zależności między nimi i wyjaśnij związki na podstawie przykładów z życia społecznego.
– Rozważ możliwości rozszerzenia wskazanego zagadnienia o zaproponowane przez siebie elementy w postaci zasadnych – twoim zdaniem – pytań w odniesieniu do „Ucieczki od wolności”.
Po upływie ustalonego czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie nr 5. Następnie ochotnik udziela odpowiedzi na forum klasy.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6‑8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Zielewska B., Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.