| |
| |
| Analiza pola wytworzonego przez układ ładunków punktowych |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 4) analizuje natężenie pola wytwarzanego przez układ ładunków punktowych i oblicza jego wartość. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje rozkład pola w przypadku ładunków elektrycznych;
wyjaśnia, czym jest zasada superpozycji natężeń pola elektrostatycznego;
analizuje opisy pól wytwarzanych przez układy ładunków punktowych;
stosuje w praktyce zasadę superpozycji pól.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, podsumowująca rozmowa kierowana |
| |
| tablica multimedialna/rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Uczniowie przedstawiają posiadane informacje na temat: |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel tłumaczy uczniom, jak wygląda centralne pole elektrostatyczne wytwarzające się wokół ładunku punktowego, – uczniowie zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, – uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, rysują w zeszytach pole wytwarzające się między dwoma ładunkami punktowymi dodatnimi, – nauczyciel sprawdza poprawność wykonania przez uczniów zadania – jeśli któryś uczeń narysował poprawny rysunek, nauczyciel prosi go o wykonanie tego rysunku na tablicy; jeśli nie – sam wykonuje rysunek, – uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, rysują w zeszytach pole wytwarzające się między dwoma ładunkami punktowymi ujemnymi, – nauczyciel sprawdza poprawność wykonania przez uczniów zadania – jeśli któryś uczeń narysował poprawny rysunek, nauczyciel prosi go o wykonanie tego rysunku na tablicy; jeśli nie – sam wykonuje rysunek, – nauczyciel wybiera jednego ucznia, który wykona na tablicy kolejny przykład, – uczeń, z pomocą nauczyciela wykonuje na tablicy przykład zawierający przypadek dwuwymiarowy – ułożenie ładunków w wierzchołkach kwadratu o zadanej długości boku, – nauczyciel kontroluje pracę uczniów, koryguje ewentualne błędy i wyjaśnia kwestie problematyczne, – pozostali uczniowie przyglądają się rozwiązaniu i zadają pytania dotyczące kwestii niejasnych, – nauczyciel przedstawia uczniom kolejny przykład – tym razem ładunki ułożone są w wierzchołkach trójkąta równobocznego oraz daje im chwilę na samodzielne podejście do problemu, – uczniowie próbują samodzielnie wykonać otrzymane zadanie, – nauczyciel wybiera następnego ucznia do rozwiązania podanego przykładu, – uczeń, z pomocą nauczyciela wykonuje na tablicy przykład, – nauczyciel kontroluje pracę ucznia, koryguje ewentualne błędy i wyjaśnia kwestie problematyczne, – pozostali uczniowie przyglądają się rozwiązaniu, sprawdzają postępy dokonane w czasie samodzielnej pracy i zadają pytania dotyczące kwestii niejasnych.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania: 2, 3 i 5, – uczniowie rozwiązują na tablicy zadania problemowe, – nauczyciel sprawdza postępy uczniów i komentuje uzyskane przez nich wyniki, poprawiając ewentualne błędy.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której przypominają i podsumowują własnymi słowami zrealizowane w trakcie lekcji zagadnienia. Dodatkowo nauczyciel powinien sprowokować uczniów do wskazania trudności napotkanych w czasie pracy. |
|
Uczniowie powinni:
napisać „receptę” opisującą kroki pozwalające na wykonanie zadań rachunkowych z wykorzystaniem zasady superpozycji dla pola elektrostatycznego,
wykonać trzy wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe spośród dołączonych do e‑materiału.
|
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w trakcie lekcji lub do samodzielnej pracy uczniów po lekcji. |