Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Najwyższa Izba Kontroli
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
11) przedstawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i prokuratury w Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie tych instytucji dla funkcjonowania państwa prawa.
zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
10) uzasadnia znaczenie Najwyższej Izby Kontroli w Rzeczypospolitej Polskiej, odwołując się do wyników wybranej kontroli przeprowadzonej przez tę instytucję.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dowiaduje się, czym jest Najwyższa Izba Kontroli i poznaje jej historię;
charakteryzuje działalność Najwyższej Izby Kontroli;
uzasadnia znaczenie Najwyższej Izby Kontroli w Rzeczypospolitej Polskiej na przykładzie wybranej kontroli.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
czy ich zdaniem działalność podmiotów publicznych, takich jak np. państwowych osób prawnych, Narodowego Banku Polskiego, organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych, powinna podlegać kontroli;
czy znają jakieś instytucjonalne formy kontroli tej działalności.
2. Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest Najwyższa Izba Kontroli;
zarysu historii NIK;
specyfiki (charakterystyki) działalności NIK.
2. Przeprowadzenie dyskusji na temat tego, czy działalność NIK jest uzasadniona z punktu widzenia sprawnie funkcjonującego państwa; zapisanie przedstawionych stanowisk na tablicy przez kolejną wybraną osobę.
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
umiejscowienia NIK wśród organów państwowych;
charakterystyki i znaczenia działalności NIK.
Faza podsumowująca
1. Praca z multimedium.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia z modułu Sprawdź się (1–8).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 23 grudnia 1994 r., bip.nik.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o Najwyższej Izbie Kontroli.