Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R6nwdYQrCWDMU1
Ćwiczenie 1
Wskaż jednostki, które wchodzą w skład struktury organizacyjnej Najwyższej Izby Kontroli. Możliwe odpowiedzi: 1. departamenty, 2. delegatury, 3. posterunki, 4. biura
RjhaRWWM3Rzp5
Ćwiczenie 1
Zaznacz jednostki, które wchodzą w skład struktury organizacyjnej Najwyższej Izby Kontroli. Możliwe odpowiedzi: 1. departamenty, 2. delegatury, 3. posterunki, 4. biura
Rn5oAu2x87bSG1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj elementy. obligatoryjna kontrola NIK dotyczy działalności: Możliwe odpowiedzi: 1. Narodowego Banku Polskiego, 2. państwowych osób prawnych, 3. organów samorządu terytorialnego, 4. komunalnych osób prawnych, 5. innych komunalnych jednostek organizacyjnych, 6. innych państwowych jednostek organizacyjnych fakultatywna kontrola NIK dotyczy działalności: Możliwe odpowiedzi: 1. Narodowego Banku Polskiego, 2. państwowych osób prawnych, 3. organów samorządu terytorialnego, 4. komunalnych osób prawnych, 5. innych komunalnych jednostek organizacyjnych, 6. innych państwowych jednostek organizacyjnych
1
R7ZJYPiGzElTY21
Ćwiczenie 3
Legalność: a. weryfikacja, czy działalność kontrolowanych jednostek ma podstawę prawną i jest zgodna z obowiązującym prawem |sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; b. sprawdzenie, czy kontrolowana jednostka prowadzi swoją działalność pod zarządem podmiotu określanego gospodarzem; c. sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; d. sprawdzanie, czy działania kontrolowanych jednostek prowadzą do osiągnięcia zamierzonego celu (celowość przedmiotowa) oraz sprawdzenie trafności wyboru metody realizacji zamierzonego celu (celowość metodyczna); e. kontrola tego, czy nakłady poniesione w trakcie działalności kontrolowanych jednostek przyniosły możliwie maksymalne korzyści, a także sprawdzenie, czy osiągnięto zakładany cel przy jak najmniejszych kosztach poszczególnych przedsięwzięć. Rzetelność: a. weryfikacja, czy działalność kontrolowanych jednostek ma podstawę prawną i jest zgodna z obowiązującym prawem |sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; b. sprawdzenie, czy kontrolowana jednostka prowadzi swoją działalność pod zarządem podmiotu określanego gospodarzem; c. sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; d. sprawdzanie, czy działania kontrolowanych jednostek prowadzą do osiągnięcia zamierzonego celu (celowość przedmiotowa) oraz sprawdzenie trafności wyboru metody realizacji zamierzonego celu (celowość metodyczna); e. kontrola tego, czy nakłady poniesione w trakcie działalności kontrolowanych jednostek przyniosły możliwie maksymalne korzyści, a także sprawdzenie, czy osiągnięto zakładany cel przy jak najmniejszych kosztach poszczególnych przedsięwzięć. Gospodarność: a. weryfikacja, czy działalność kontrolowanych jednostek ma podstawę prawną i jest zgodna z obowiązującym prawem |sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; b. sprawdzenie, czy kontrolowana jednostka prowadzi swoją działalność pod zarządem podmiotu określanego gospodarzem; c. sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; d. sprawdzanie, czy działania kontrolowanych jednostek prowadzą do osiągnięcia zamierzonego celu (celowość przedmiotowa) oraz sprawdzenie trafności wyboru metody realizacji zamierzonego celu (celowość metodyczna); e. kontrola tego, czy nakłady poniesione w trakcie działalności kontrolowanych jednostek przyniosły możliwie maksymalne korzyści, a także sprawdzenie, czy osiągnięto zakładany cel przy jak najmniejszych kosztach poszczególnych przedsięwzięć. Celowość: a. weryfikacja, czy działalność kontrolowanych jednostek ma podstawę prawną i jest zgodna z obowiązującym prawem |sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; b. sprawdzenie, czy kontrolowana jednostka prowadzi swoją działalność pod zarządem podmiotu określanego gospodarzem; c. sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary; d. sprawdzanie, czy działania kontrolowanych jednostek prowadzą do osiągnięcia zamierzonego celu (celowość przedmiotowa) oraz sprawdzenie trafności wyboru metody realizacji zamierzonego celu (celowość metodyczna); e. kontrola tego, czy nakłady poniesione w trakcie działalności kontrolowanych jednostek przyniosły możliwie maksymalne korzyści, a także sprawdzenie, czy osiągnięto zakładany cel przy jak najmniejszych kosztach poszczególnych przedsięwzięć.
Ćwiczenie 3
RAoqJV76pDsOK
Do każdego zakresu dopasuj odpowiednie kryterium kontroli NIK. Weryfikacja, czy działalność kontrolowanych jednostek ma podstawę prawną i jest zgodna z obowiązującym prawem — (tu wybierz) 1. gospodarność, 2. rzetelność, 3. celowość, 4. legalność.

Sprawdzenie, czy działania kontrolowanych jednostek są zgodne z wymaganiami wiedzy i techniki, a także zasadami dobrej wiary — (tu wybierz) 1. gospodarność, 2. rzetelność, 3. celowość, 4. legalność.

Kontrola tego, czy nakłady poniesione w trakcie działalności kontrolowanych jednostek przyniosły możliwie maksymalne korzyści, a także sprawdzenie, czy osiągnięto zakładany cel przy jak najmniejszych kosztach poszczególnych przedsięwzięć — (tu wybierz) 1. gospodarność, 2. rzetelność, 3. celowość, 4. legalność

Sprawdzanie, czy działania kontrolowanych jednostek prowadzą do osiągnięcia zamierzonego celu (celowość przedmiotowa) oraz sprawdzenie trafności wyboru metody realizacji zamierzonego celu (celowość metodyczna) — (tu wybierz) 1. gospodarność, 2. rzetelność, 3. celowość, 4. legalność
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r.

Rozdział IX

Organy kontroli państwowej i ochrony prawa

Najwyższa Izba Kontroli

Art. 202

1. Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej.

2. Najwyższa Izba Kontroli podlega Sejmowi.

3. Najwyższa Izba Kontroli działa na zasadach kolegialności.

Art. 203

1. Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.

2. Najwyższa Izba Kontroli może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.

3. Najwyższa Izba Kontroli może również kontrolować z punktu widzenia legalności i gospodarności działalność innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa.

Art. 204

1. Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi:

1) analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej,

2) opinię w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów,

3) informacje o wynikach kontroli, wnioski i wystąpienia, określone w ustawie.

2. Najwyższa Izba Kontroli przedstawia Sejmowi coroczne sprawozdanie ze swojej działalności.

Art. 205

1. Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu, na 6 lat i może być ponownie powołany tylko raz. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej ani wykonywać innych zajęć zawodowych.

2. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu. (…)

Art. 206

Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.

Art. 207

Organizację oraz tryb działania Najwyższej Izby Kontroli określa ustawa.

4 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 15.06.2020 r.].
R1DBMCCR9WaOE
Scharakteryzuj, jakiego rodzaju organem państwowym jest Najwyższa Izba Kontroli i wymień zasady funkcjonowania tej Izby. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5
R1JOZMgBzZXk7
Wskaż podstawy prawne działania Najwyższej Izby Kontroli. (Uzupełnij).
RHmiTHLMTmaSm
Wymień podstawy prawne działania Najwyższej Izby Kontroli. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
R2wVRT05NDmku
Wyjaśnij, na czym polega funkcja pomocnicza NIK w stosunku do Sejmu RP i podaj jej trzy przejawy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 205

1. Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 6 lat i może być ponownie powołany tylko raz.

2. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych.

3. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu.

Art. 206

Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego.

cw2 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 26.05.2020 r.].
RWzqTM9DDyDYT
Scharakteryzuj immunitet Prezesa Najwyższej Izby Kontroli. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 23 grudnia 1994 r.

Art. 22

1. W skład (…) Najwyższej Izby Kontroli wchodzą: Prezes Najwyższej Izby Kontroli jako przewodniczący, wiceprezesi i dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli oraz 14 członków (…).

2. Marszałek Sejmu, na wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, po zasięgnięciu opinii właściwej komisji sejmowej, powołuje na członków (…):

1) 7 przedstawicieli nauk prawnych lub ekonomicznych;

2) 7 dyrektorów kontrolnych jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli lub radców Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, spośród których Prezes Najwyższej Izby Kontroli wyznacza sekretarza (…) Najwyższej Izby Kontroli.

cw3 Źródło: Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 23 grudnia 1994 r., dostępny w internecie: bip.nik.gov.pl [dostęp 26.05.2020 r.].
RwH9vFKA6J1de
Nazwij organ, o którym jest mowa w tekście źródłowym. (Uzupełnij).