Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Jak być dobrym filozofem?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
1) przedstawia etymologię słowa filozofia;
5) wskazuje istotne cechy pytań filozoficznych: ogólność (abstrakcyjność), racjonalność, zorientowanie na to, co ostateczne lub najbardziej podstawowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Przypomnisz sobie, czym w starożytności zajmowała się filozofia.

  • Poznasz cechy pytania filozoficznego.

  • Przeanalizujesz cechy dobrego filozofa.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przypomni sobie, czym w starożytności zajmowała się filozofia;

  • pozna cechy pytania filozoficznego;

  • przeanalizuje cechy dobrego filozofa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Jak być dobrym filozofem?” z zaleceniem przeczytania jego treści przed lekcją. Uczniowie przygotowują kolaże lub memy będącę ilustracją lub komentarzem do e‑materiału.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący prosi wybranych uczniów, aby przedstawiali swoje prace wykonane w ramach przygotowania do zajęć i wyjaśnili ich przesłanie.

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Kim jest filozof? Jakie stawia sobie cele? W jaki sposób można stać się filozofem?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność. Uczniowie indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film edukacyjny”. Odczytanie polecenia do multimedium: Co trzeba zrobić, żeby filozofować? Jaka jest rola wyobraźni w myśleniu filozoficznym? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Prowadzący inicjuje dyskusję na temat: Czy znajomość historii filozofii jest konieczna, żeby być dobrym filozofem?

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia od nr 1 do nr 5 z sekcji „Sprawdź się”. Wskazane osoby prezentują rozwiązania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6 z zakładki „Sprawdź się”: Sformułuj trzy pytania filozoficzne dotyczące sensu ludzkiego życia. Zweryfikuj ich poprawność w rozmowie z nauczycielem albo koleżanką lub kolegą.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Kobiela F., Jak to jest być filozofem? Objawy – przyczyny – terapia – rokowania, „Studia Philosophica Wratislaviensia” 2015/3, s. 9–34.

  • Dummett M., Natura i przyszłość filozofii, tłum. M. Iwanicki, T. Szubka, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.