Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Jak być dobrym filozofem?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przypomnisz sobie, czym w starożytności zajmowała się filozofia.
Poznasz cechy pytania filozoficznego.
Przeanalizujesz cechy dobrego filozofa.
Cele operacyjne. Uczeń:
przypomni sobie, czym w starożytności zajmowała się filozofia;
pozna cechy pytania filozoficznego;
przeanalizuje cechy dobrego filozofa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Jak być dobrym filozofem?” z zaleceniem przeczytania jego treści przed lekcją. Uczniowie przygotowują kolaże lub memy będącę ilustracją lub komentarzem do e‑materiału.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi wybranych uczniów, aby przedstawiali swoje prace wykonane w ramach przygotowania do zajęć i wyjaśnili ich przesłanie.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Kim jest filozof? Jakie stawia sobie cele? W jaki sposób można stać się filozofem?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność. Uczniowie indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film edukacyjny”. Odczytanie polecenia do multimedium: Co trzeba zrobić, żeby filozofować? Jaka jest rola wyobraźni w myśleniu filozoficznym? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Prowadzący inicjuje dyskusję na temat: Czy znajomość historii filozofii jest konieczna, żeby być dobrym filozofem?
Uczniowie wykonują ćwiczenia od nr 1 do nr 5 z sekcji „Sprawdź się”. Wskazane osoby prezentują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6 z zakładki „Sprawdź się”: Sformułuj trzy pytania filozoficzne dotyczące sensu ludzkiego życia. Zweryfikuj ich poprawność w rozmowie z nauczycielem albo koleżanką lub kolegą.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Kobiela F., Jak to jest być filozofem? Objawy – przyczyny – terapia – rokowania, „Studia Philosophica Wratislaviensia” 2015/3, s. 9–34.
Dummett M., Natura i przyszłość filozofii, tłum. M. Iwanicki, T. Szubka, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.