Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 3

Adresat: III etap edukacyjny, liceum, technikum – zakres rozszerzony;  uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital zhybrydyzowany,

  • analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 3 z orbitali atomowych,

  • formułuje wnioski dotyczące typu hybrydyzacji i wynikającej z niej geometrii różnych cząsteczek.

Strategie:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • dyskusja dydaktyczna,

  • analiza materiału źródłowego,

  • ćwiczenia uczniowskie,

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu/tablety/smartfony,

  • słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica,

  • pisak/kreda,

  • rzutnik multimedialny,

  • podręcznik.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte w e‑materiale, np. Co dzieje się z orbitalami atomowymi podczas hybrydyzacji?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Wspólne omówienie znaczenia słowa hybryda/ hybrydowy/ hybrydyzacja. Burza mózgów wokół pojęcia hybrydyzacji typu spIndeks górny 3.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odsyła uczniów do analizy tekstu źródłowego w e‑materiale oraz innych źródłach informacji, np. Khan Academy (Orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 3 oraz wiązania sigma – film z polskimi napisami).

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele orbitali atomowych, a chętni bądź wskazani uczniowie omawiają, na czym polega hybrydyzacja spIndeks górny 3, po czym uczniowie sporządzają w zeszycie krótką notatkę na temat hybrydyzacji typu spIndeks górny 3.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej animację z medium bazowego „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 3”, po czym uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując wspólnie ćwiczenia załączone do medium. Chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują zadania na forum klasy.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o pracę w parach i wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale w części „Sprawdź się”. Uczniowie, korzystając z tabletów/smartfonów lub komputerów, rozwiązują zadania i nawzajem sprawdzają swoje odpowiedzi, korzystając ze wskazówek oraz kluczy zamieszczonych do zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału. Przykładowe pytania:

  • Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?

  • Hybrydyzacji uległy jeden orbital typu s oraz trzy orbitale typu p - określ, jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?

  • Jaką budowę mają cząsteczki, w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 3?

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie modeli orbitali o hybrydyzacji spIndeks górny 3.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 3?” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć dotyczących powstawania wiązań pi oraz sigma.

Materiały pomocnicze:

  • arkusze papieru,

  • mazaki do zapisania pytań podumowujacych lekcję.

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?

  • Jeżeli hybrydyzacji uległy 1 orbital typu s oraz 3 orbitale typu p to jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?

  • Jaką budowę mają cząsteczki w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 3?