Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 33
Adresat: III etap edukacyjny, liceum, technikum – zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital zhybrydyzowany,
analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu spIndeks górny 33 z orbitali atomowych,
formułuje wnioski dotyczące typu hybrydyzacji i wynikającej z niej geometrii różnych cząsteczek.
Strategie:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
dyskusja dydaktyczna,
analiza materiału źródłowego,
ćwiczenia uczniowskie,
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu/tablety/smartfony,
słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica,
pisak/kreda,
rzutnik multimedialny,
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte w e‑materiale, np. Co dzieje się z orbitalami atomowymi podczas hybrydyzacji?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Wspólne omówienie znaczenia słowa hybryda/ hybrydowy/ hybrydyzacja. Burza mózgów wokół pojęcia hybrydyzacji typu spIndeks górny 33.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odsyła uczniów do analizy tekstu źródłowego w e‑materiale oraz innych źródłach informacji, np. Khan Academy (Orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 33 oraz wiązania sigma – film z polskimi napisami).
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele orbitali atomowych, a chętni bądź wskazani uczniowie omawiają, na czym polega hybrydyzacja spIndeks górny 33, po czym uczniowie sporządzają w zeszycie krótką notatkę na temat hybrydyzacji typu spIndeks górny 33.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej animację z medium bazowego „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 33”, po czym uczniowie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując wspólnie ćwiczenia załączone do medium. Chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują zadania na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o pracę w parach i wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale w części „Sprawdź się”. Uczniowie, korzystając z tabletów/smartfonów lub komputerów, rozwiązują zadania i nawzajem sprawdzają swoje odpowiedzi, korzystając ze wskazówek oraz kluczy zamieszczonych do zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału. Przykładowe pytania:
Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?
Hybrydyzacji uległy jeden orbital typu s oraz trzy orbitale typu p - określ, jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?
Jaką budowę mają cząsteczki, w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 33?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie modeli orbitali o hybrydyzacji spIndeks górny 33.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji spIndeks górny 33?” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć dotyczących powstawania wiązań pi oraz sigma.
Materiały pomocnicze:
arkusze papieru,
mazaki do zapisania pytań podumowujacych lekcję.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?
Jeżeli hybrydyzacji uległy 1 orbital typu s oraz 3 orbitale typu p to jakiego typu hybrydyzacji możemy się spodziewać?
Jaką budowę mają cząsteczki w których atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 33?