Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Twarzą w twarz z nieznanym. Nowela William Wilson Edgara Allana Poego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
tworzy mapę myśli związaną z tekstem William Wilson;
bierze udział w dyskusji na temat dwoistości natury ludzkiej;
omawia różne sposoby ujmowania sobowtóra w literaturze;
wyjaśnia motto utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel odczytuje krótki fragment tekstu. Pyta uczniów, o kim jest mowa.
Dawał mi odpowiedzi, doskonale przedrzeźniając moją osobę w ruchach i słowach, i przedziwnie grał swoją rolę. Ubranie moje łatwym było do odwzorowania przedmiotem. Bez trudu też przywłaszczył sobie mój chód i ogólny charakter postawy. Nawet głos mój, mimo wspomnianych niedoborów organicznych, nie wymknął się jego zaborczości. Nie próbował, ma się rozumieć, podchwycenia dźwięków donośnych, lecz zachował tożsamość barwy — i głos jego, mimo uciszenia, stawał się doskonałym echem mego głosu
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Twarzą w twarz z nieznanym. Nowela William Wilson Edgara Allana Poego”. Uczniowie powinni się zapoznać z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie na tablicy mapy myśli odnoszącej się do lektury tekstu Edgara Allana Poego.
Przykładowe odnośniki: niezwykle mroczna, historia o sobowtórze, drugi William Wilson, rywalizacja między bohaterem a alter ego, niezwykła historia, opowieść o rywalizacji.Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Nauczyciel głośno odtwarza zamieszczone tam nagranie. Następnie uczniowie podejmują dyskusję na temat słów z nagrania:
drugie ja, ale w różnych znaczeniach: w pierwszym jest to odpowiednik, którym jest inny człowiek, niezwykle podobny, doskonale pasujący do danej osoby i niejako ją uzupełniający albo też będący jej przeciwieństwem [...]; w drugim znaczeniu jest to ukryta strona osobowości, według określeń Edgara Morina ego alter to ja inny, on, którym jestem ja sam
. Uczniowie zastanawiają się, czy faktycznie ludzie mają swoje drugie ja i jak się ono może objawiać.Polecenia zamieszczone w sekcji multimedialnej uczniowie wykonują samodzielnie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi. Ćwiczenia 4, 5, 6 i 7 wykonują w kilkuosobowych grupach. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu. Pozostałe zadania wykonują, jeśli wystarczy czasu na lekcji. Jeśli mogą, mogą je rozwiązać w domu.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wyjaśnij, jak w kontekście noweli William Wilson rozumiesz motto utworu, które brzmi:
Co powie o tym zgryzota Sumienia, To widmo na mej drodze?
(W. Chamberlayne, Pharronnida).
Materiały pomocnicze:
https://kulturanacodzien.pl/2019/10/07/czy‑lubicie‑sie‑bac‑przerazajacy‑i-fascynujacy‑edgar‑allan‑poe/
https://dzieje.pl/kultura‑i-sztuka/s‑studniarz‑edgar‑allan‑poe‑nie‑pisal‑staroswieckim‑jezykiem‑byl‑poeta
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.