Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Twarzą w twarz z nieznanym. Nowela William Wilson Edgara Allana Poego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) rozróżnia grupę literacką i pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;
6) rozpoznaje w utworach literackich konwencje: baśniową, oniryczną, turpistyczną, nadrealistyczną, postmodernistyczną;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • tworzy mapę myśli związaną z tekstem William Wilson;

  • bierze udział w dyskusji na temat dwoistości natury ludzkiej;

  • omawia różne sposoby ujmowania sobowtóra w literaturze;

  • wyjaśnia motto utworu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel odczytuje krótki fragment tekstu. Pyta uczniów, o kim jest mowa.
    Dawał mi odpowiedzi, doskonale przedrzeźniając moją osobę w ruchach i słowach, i przedziwnie grał swoją rolę. Ubranie moje łatwym było do odwzorowania przedmiotem. Bez trudu też przywłaszczył sobie mój chód i ogólny charakter postawy. Nawet głos mój, mimo wspomnianych niedoborów organicznych, nie wymknął się jego zaborczości. Nie próbował, ma się rozumieć, podchwycenia dźwięków donośnych, lecz zachował tożsamość barwy — i głos jego, mimo uciszenia, stawał się doskonałym echem mego głosu

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Twarzą w twarz z nieznanym. Nowela William Wilson Edgara Allana Poego”. Uczniowie powinni się zapoznać z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie na tablicy mapy myśli odnoszącej się do lektury tekstu Edgara Allana Poego.
    Przykładowe odnośniki: niezwykle mroczna, historia o sobowtórze, drugi William Wilson, rywalizacja między bohaterem a alter ego, niezwykła historia, opowieść o rywalizacji.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Nauczyciel głośno odtwarza zamieszczone tam nagranie. Następnie uczniowie podejmują dyskusję na temat słów z nagrania: drugie ja, ale w różnych znaczeniach: w pierwszym jest to odpowiednik, którym jest inny człowiek, niezwykle podobny, doskonale pasujący do danej osoby i niejako ją uzupełniający albo też będący jej przeciwieństwem [...]; w drugim znaczeniu jest to ukryta strona osobowości, według określeń Edgara Morina ego alter to ja inny, on, którym jestem ja sam. Uczniowie zastanawiają się, czy faktycznie ludzie mają swoje drugie ja i jak się ono może objawiać.

  3. Polecenia zamieszczone w sekcji multimedialnej uczniowie wykonują samodzielnie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi. Ćwiczenia 4, 5, 6 i 7 wykonują w kilkuosobowych grupach. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu. Pozostałe zadania wykonują, jeśli wystarczy czasu na lekcji. Jeśli mogą, mogą je rozwiązać w domu.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, jak w kontekście noweli William Wilson rozumiesz motto utworu, które brzmi: Co powie o tym zgryzota Sumienia, To widmo na mej drodze? (W. Chamberlayne, Pharronnida).

Materiały pomocnicze:

  • https://kulturanacodzien.pl/2019/10/07/czy‑lubicie‑sie‑bac‑przerazajacy‑i-fascynujacy‑edgar‑allan‑poe/

  • https://dzieje.pl/kultura‑i-sztuka/s‑studniarz‑edgar‑allan‑poe‑nie‑pisal‑staroswieckim‑jezykiem‑byl‑poeta

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.