Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych: stracić twarz, mieć dwie twarze, pokazać swoją prawdziwą twarz.

R1LaZm062AR3P
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1VYAGW2edNAe
(Uzupełnij).
R1E3Ye1j0thrn11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń dotyczących utworu William Wilson. Zaznacz Prawda, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo Fałsz – jeśli jest fałszywe. Zastosowany w utworze typ narracji sprzyja ukazaniu przeżyć wewnętrznych bohatera. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zastosowany w utworze typ narracji sprzyja zatarciu granicy pomiędzy realnością a złudzeniem, prawdą a zmyśleniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zastosowany w utworze typ narracji sprzyja obiektywności opisu i wzmocnieniu prawdopodobieństwa zdarzeń. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj Williama Wilsona i jego sobowtóra.

RNIm1qpNzvXqX
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RG43Up47q1Sej
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Omów stosunek Williama Wilsona do jego sobowtóra. Swoje obserwacje poprzyj cytatami z tekstu.

R31tApB3Vfc4d
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z podanym fragmentem noweli William Wilson, a następnie podaj poprawne ustalenia na temat przestrzeni przedstawionej w utworze.

Edgar Allan Poe William Wilson

Dom, jak nadmieniłem, był starodawny i nieregularny. Stał pośrodku bardzo przestronnego dziedzińca, opasanego mocnym i wysokim murem z cegieł, który u szczytu miał powłokę tynku, najeżonego potłuczonym szkłem. Ta więzienna z wyglądu zapora stanowiła granicę naszych dzierżaw; wydostawaliśmy się poza nią tylko trzy razy w tygodniu: raz w sobotę po południu, gdy pod nadzorem dwu nauczycieli wolno nam było odbyć gromadnie krótką przechadzkę po okolicznych polach; i dwa razy w niedzielę, gdy rano i po południu podążaliśmy w tym samym, ściśle określonym porządku do miejscowego kościoła na nabożeństwo. [...]

W załomie potężnego muru szczerzyła się jeszcze potężniejsza brama. Cała mocno kuta i zamknięta na żelazne wrzeciądze, miała u góry rząd żelaznych, zazębionych kolców. Jakimże głębokim przejmowała nas lękiem! Stała dla nas otworem trzy razy w tygodniu, jak już poprzednio napomknąłem; poza tym zawsze bywała zamknięta. Toteż w każdym zgrzycie jej ogromnych zawiasów kryło się dla nas mnóstwo tajemnic – i powstawał cały świat zbożnych spostrzeżeń i jeszcze zbożniejszych rozpamiętywań. [...]

Lecz dom! – jakiż przedziwny był i starożytny! Dla mnie był to istny przybytek czarodziejski. Jego zakręty i nieodgadnione skrytki naprawdę nie miały końca. Żaden z jego mieszkańców nie umiał bez wahania odpowiedzieć, czy w danej chwili przebywa na pierwszym, czy też na drugim piętrze. Przechodząc z jednego pokoju do drugiego zawsze napotykało się po drodze jakieś schodki, które po kilku stopniach prowadziły w górę lub w dół. Zaś boczne odgałęzienia były tak liczne i tak niedocieczone, przy tym tak zawiłe, iż najściślejszy pogląd, jaki wyrobiliśmy sobie na całość domu, niezbyt różnił się od naszych pojęć o nieskończoności. Przez cały czas pięcioletniego w domu tym pobytu nie mogłem z niezawodną stanowczością oznaczyć, gdzie właściwie i w jakiej dalekiej stronie znajduje się niewielka sala, przeznaczona na sypialnię dla mnie i dla osiemnastu czy dwudziestu moich kolegów.

5 Źródło: Edgar Allan Poe, William Wilson, [w:] Opowiadania, t. 1, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa 1956, s. 153–154.
R3ZcTACG6UxND
Możliwe odpowiedzi: 1. Opis przestrzeni szkoły służy budowaniu nastroju grozy i tajemniczości., 2. Dzięki zestawieniu budynku szkoły z domem miejsce to nabiera cech przyjaznych ‒ symbolizuje przestrzeń oswojoną, bezpieczną., 3. Przestrzeń szkoły poprzez podkreślenie jej labiryntowej, zawiłej struktury symbolizuje zagubienie i niepewność bohatera., 4. Przestrzeń szkoły poprzez podkreślenie jej labiryntowej, zawiłej struktury symbolizuje granice ludzkich możliwości poznawczych., 5. Przestrzeń szkoły z wyeksponowanym motywem muru i zamknięcia pozwala ukazać zamiłowanie bohatera do swobody i niechęć wobec ograniczeń ‒ zarówno fizycznych, jak i moralnych.
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak na poziomie symbolicznym można rozumieć zmagania Williama Wilsona i jego sobowtóra.

RmSoMDrp63Fsu
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij znaczenie symboli wykorzystanych w noweli William Wilson.

R1Ie1EUeevv3U
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1e5jbkTV4776
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jak rozumiesz puentę utworu William Wilson, wyrażoną słowami pokonanego sobowtóra:

– Jestem pokonany – zwyciężyłeś! Lecz odtąd i ty nie żyjesz: umarłeś dla świata, dla nieba, dla nadziei. Istniałeś we mnie – i patrz oto na zgon mój, spójrz na mnie jako na jaźni swej odbicie, iżbyś pojął, jak na zawsze zabiłeś siebie.

Ru5jrqxQRaZcL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wybierz obraz, który – twoim zdaniem – najlepiej koresponduje z treścią noweli William Wilson. Jaki motyw łączy wybrany przez ciebie obraz i nowelę? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do elementów treści obrazu i wiersza.

RzpW8U70SvvZR
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9
RkxZN8E3APvVk
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Sformułuj wypowiedź argumentacyjną, w której potwierdzisz tezę, że William Wilson to bohater tragiczny. Praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

R1Wz0fgoMkRZl
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wyjaśnij, jak w kontekście noweli William Wilson rozumiesz motto utworu, które brzmi: Co powie o tym zgryzota Sumienia, To widmo na mej drodze? (W. Chamberlayne, Pharronnida).