Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Jakie zadania realizuje państwo wobec jednostki?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
objaśnia funkcje współczesnego państwa;
ocenia wpływ instytucji państwa na życie jednostki;
uzasadnia znaczenie działań państwa dla rozwoju społeczeństwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
duże arkusze papieru dla każdej grupy;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Nauczyciel prosi uczniów, by wyobrazili sobie, czym dla nich jest państwo. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jakie korzyści dla jednostki płyną z istnienia państwa?”.
3. Burza mózgów. Uczniowie podają swoje propozycje. Moderator zapisuje je na tablicy. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Porównanie pomysłów z informacjami zamieszczonymi w schemacie obrazującym funkcje: zewnętrzną i wewnętrzną państwa.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na dwie grupy. Każda z nich na arkuszu papieru przygotowuje mapę myśli:
I grupa – funkcja zewnętrzna;
II grupa – funkcja wewnętrzna.
2. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na karcie w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po wykonaniu zadania grupy wymieniają się arkuszami i wzajemnie weryfikują swoje prace.
3. Prezentacja poprawionych map i wyjaśnienie uwag. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji. Uzupełnienie map.
4. Praca z multimedium – animacja. Uczniowie podczas projekcji wynotowują funkcje, które powinno pełnić państwo. Następnie dyskutują o tym, jaką rolę te funkcje odgrywają w codziennym życiu obywateli. Czy państwo wywiązuje się w tym zakresie ze swoich obowiązków? Wybrane osoby przedstawiają podsumowanie i wnioski.
5. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólna weryfikacja odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: „Jaki jest waszym zdaniem stosunek obywateli do instytucji państwa? Czy szanują jego instytucje i przestrzegają stanowionego przez nie prawa? Czy należy coś zmienić w zachowaniu obywateli?”. Uczniowie przedstawiają swoje opinie, dyskutują, a na koniec prezentują wnioski.
2. Na zakończenie nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania uczniów i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.
Praca domowa:
Przedstaw kilka przykładów realizacji przez państwo swoich funkcji na poziomie lokalnym.
Materiały pomocnicze:
Konstanty Adam Wojtaszczyk, Wojciech Jakubowski, Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, Warszawa 2018.
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować debatę oksfordzką na temat: „Czy państwo jest potrzebne?”. Animacja może też być podstawą do stworzenia przez chętne osoby quizu dla reszty klasy.