Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Świadomość – kultura – społeczeństwo. Psychoanaliza Freuda jako naturalistyczna antropologia i filozofia społeczna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przeanalizujesz fragmenty Kultury jako źródła cierpień Zygmunta Freuda.
Zastanowisz się nad rolą mechanizmów psychicznych w życiu człowieka.
Przeanalizujesz rolę kultury w kształtowaniu świadomości człowieka.
Wyjaśnisz, na czym polega konflikt popędów i kultury.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
rozpoznaje związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
praca z multimedium;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu:
- Jaka jest relacja między psychiką człowieka a kulturą, w której żyje?
- Czy natura człowieka w pełni wyraża się w tworzonej przez niego kulturze?
- Czy kultura to sztuczny twór, który krępuje naszą prawdziwą naturę?
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy kultura jest źródłem cierpienia? Następnie rozdaje uczniom po jednej kartce w kolorze zielonym lub żółtym (w ten sposób dzieli klasę na grupy) i mówi, że na kartkach zielonych mają być zapisane argumenty za, a na żółtych argumenty przeciw.
Zbiera kartki, a następnie odczytuje na przemian argumenty i kontrargumenty. Uczniowie odnoszą się do każdego z nich, w czasie dyskusji mogą też podawać dodatkowe argumenty i kontrargumenty. Nauczyciel jako moderator może pytać, czy wszyscy się zgadzają z danym stanowiskiem lub też zadawać pytania naprowadzające.
Po wyczerpaniu argumentów nauczyciel wraz z uczniami podsumowuje dyskusję. Pyta, czy uczniowie pod jej wpływem zmienili swoje zdanie.Praca z multimedium. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i każdej z nich przydziela jedno zadanie.
- Grupa 1: Zapoznajcie się z audiobookiem, a następnie wyjaśnijcie związek między stopniem rozwoju kultury a systemem represji i siły stłumień.
- Grupa 2: Wyjaśnijcie własnymi słowami, na czym polega tytułowy konflikt popędów i kultury.
Po zakończeniu realizacji zadania przedstawiciele drużyn prezentują odpowiedzi na forum klasy.Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 7 z zakładki „Sprawdź się”. Wskazane osoby prezentują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Kołakowski L., Psychoanalityczna teoria kultury, w: Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Kraków 2012.
Dybel P., Freuda sen o kulturze, Warszawa 1996.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.