Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Moralność panów i niewolników – etyka Friedricha Nietzschego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zaprezentujesz motywy i sens nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa oraz koncepcję moralności panów i niewolników Friedricha Nietzschego.
Wyjaśnisz pojęcia resentymentu, woli mocy i nadczłowieka.
Odróżnisz i scharakteryzujesz postawę apollińską i dionizyjską.
Przeanalizujesz fragmenty pracy Tako rzecze Zaratustra Friedricha Nietzschego.
Cele operacyjne. Uczeń:
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
rozpoznaje związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prosi wybranego ucznia o przeczytanie pytań znajdujących się we wprowadzeniu do e‑materiału:
– Czy tradycyjna moralność czyni człowieka lepszym?
– Czy chrześcijaństwo podnosi poziom naszego człowieczeństwa?
– Jakiej kultury potrzebujemy, by móc się w pełni realizować jako ludzie?
Następnie dzieli klasę na trzy zespoły. Uczniowie dyskutują w grupach. Na koniec tego bloku prezentują wyniki pracy na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasła związane z tematem zajęć: wola mocy, nadczłowiek. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć. Po zanotowaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie, jeśli to konieczne, nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie czyta polecenia:
– Wysłuchaj fragmentu Przedmowy Zaratustry z dzieła Tako rzecze Zaratustra Friedricha Nietzschego i wynotuj pojęcia i idee charakterystyczne dla jego filozofii.
– Zinterpretuj metafory, którymi posługuje się Zaratustra w opisie człowieka znajdującym się w końcowej części audiobooka.
Uczniowie pracują w parach. Następnie wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Jako posumowanie uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia zamknięte nr 1‑2, 4‑6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami kolegi lub koleżanki z ławki.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zamknięte 3, 7‑8.
Materiały pomocnicze:
Dżugaj M., Zwierzę. Człowiek. Nadczłowiek: myśl antropologiczna Friedricha Nietzschego, w: „Amor Fati”, nr 2/2015, s. 153‑165.
Chrzanowski G., Kim jest „ostatni człowiek”, czyli o transcendowaniu w filozofii Fryderyka Nietzschego i w teologii chrześcijańskiej, w: Mistrzowie podejrzeń: afirmacja, negacja czy przezwyciężenie?, red. Jowita Guja, Kraków 2015, s. 101‑121.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.