Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak; Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąt przecięcia wykresów funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację geometryczną i fizyczną pochodnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza miarę kąta przecięcia wykresów dwóch funkcji;
wyznacza wzory funkcji o wykresach przecinających się pod zadanym kątem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
dyskusja;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami dotyczącymi wyznaczania miary kąta między dwiema prostymi z sekcji „Przeczytaj” i przypominają sobie równanie stycznej do wykresu funkcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przypomnienie równania stycznej do wykresu funkcji oraz wzoru na tangens kąta między prostymi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują przykłady z sekcji „Przeczytaj”, zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe elementy z materiału.
Nauczyciel wyświetla infografikę i omawia zadanie w niej przedstawione.
Kolejny etap to liga zadaniowa – uczniowie wykonują indywidualnie na czas Ćwiczenia 1, 3, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum.
Chętny uczeń rozwiązuje na tablicy Ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdań: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłam/nauczyłem się...”; „Trudność sprawiło mi...”
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują Polecenie 2 z sekcji „Infografika” oraz Ćwiczenia 2, 4 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać Infografikę do przygotowania uczniów do zajęć – uczniowie zapoznają się z jej treścią i przygotowują się do pracy tak, by samodzielnie rozwiązywać zadania związane z wyznaczaniem kąta przecięcia wykresów funkcji.