Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;

11) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w azjatyckiej części obszaru poradzieckiego; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;

12) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Środkowego i Dalekiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;

13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia przyczyny konfliktów międzynarodowych i etnicznych w nieunijnej części Europy;

  • analizuje przyczyny konfliktów międzynarodowych w azjatyckiej części obszaru postsowieckiego;

  • wskazuje przyczyny konfliktów międzynarodowych i etnicznych w XXI w. na obszarze Środkowego i Dalekiego Wschodu;

  • przedstawia przyczyny konfliktów międzynarodowych i etnicznych na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu;

  • wskazuje na mapie miejsca wybranych konfliktów zbrojnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • odwrócona klasa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca;

  • praca z mapą.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują za zadanie zapoznać się z pojęciem konfliktów zbrojnych na świecie oraz wybranymi konfliktami zbrojnymi.

2. Podział klasy na cztery grupy, każda z nich ma za zadanie opracować krótką prezentację z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych dotyczącą wybranego tematu: 
grupa I – przyczyny międzynarodowych konfliktów zbrojnych;
grupa II – konflikty zbrojne w Europie;
grupa III – konflikty w Afryce;
grupa IV – konflikty w Azji.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć. Wprowadzenie do tematu przyczyn konfliktów zbrojnych na świecie.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przedstawia zespołowi klasowemu informacje na temat konfliktów zbrojnych na świecie – rozmowa nauczająca.

2. Pierwsza grupa przedstawia przyczyny międzynarodowych konfliktów zbrojnych.

3. Grupa druga przedstawia najważniejsze konflikty zbrojne w Europie.

4. Trzecia grupa prezentuje swoje ustalenia w kwestii konfliktów zbrojnych w Afryce.

5. Grupa czwarta prezentuje główne konflikty we współczesnej Azji.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie w parach ćwiczeń do schematu.

2. Każda grupa zapisuje na tablicy krótką informację o przyczynach konfliktów oraz konfliktach w Europie, Azji i Afryce.

4. Klasowa burza mózgów – przyczyny konfliktów międzynarodowych. Wykonanie przez klasę notatki z lekcji.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Robert Łoś, Jacek Reginia‑Zacharski, Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2019.

Słownik podstawowych terminów dotyczących bezpieczeństwa państwa, Warszawa 1994.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może służyć jako baza do przygotowania mapy myśli łączącej przyczyny z przykładami konfliktów zbrojnych.