Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Systemy partyjne państw demokratycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
7) analizuje systemy partyjne w wybranych państwach demokratycznych (np. w Republice Francuskiej, Republice Federalnej Niemiec, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Konfederacji Szwajcarskiej, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Republice Włoskiej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje systemy partyjne w państwach demokratycznych: dwupartyjny i wielopartyjny;
charakteryzuje system wielopartyjny jako najczęściej występujący w państwach demokratycznych;
analizuje systemy partyjne w wybranych państwach demokratycznych: USA, Wielkiej Brytanii, Konfederacji Szwajcarskiej, Republice Francuskiej, Republice Federalnej Niemiec.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
analiza przypadku.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Lekcja rozpoczyna się od burzy mózgów na temat systemów partyjnych w państwach demokratycznych. Przedstawione przez uczniów w czasie dyskusji wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji oraz celami.
Faza realizacyjna
1. Na początku zajęć nauczyciel uzupełnia dotychczasowe wypowiedzi uczniów o pozostałe informacje na temat systemów:
jednopartyjnego;
dwupartyjnego;
wielopartyjnego.
2. Analiza wersji systemu wielopartyjnego: partii dominującej, systemu kooperacji partii, systemu dwublokowego, systemu rozbicia partyjnego, występujących we współczesnym świecie.
3. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i każdej z nich poleca zapoznać się z materiałem przygotowanym do lekcji w części „Przeczytaj”. Zadaniem uczniów pracujących w grupach jest:
analiza podanego przykładu systemu politycznego w danym państwie:
a) Grupa I – w Stanach Zjednoczonych;
b) Grupa II – w Wielkiej Brytanii;
c) Grupa III – w Republice Federalnej Niemiec;
d) Grupa IV – w Republice Francuskiej.
ustalenie źródeł systemu politycznego w danym państwie;
wskazanie jego cech;
dyskusja na temat jego zalet i wad.
4. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę w grupach, przedstawiciele grup prezentują pozostałym uczniom klasy informacje o systemie politycznym danego państwa oraz inne wnioski z pracy grupowej. Podsumowanie tej części lekcji w postaci zapisanych na tablicy wniosków o każdym z systemów politycznych.
5. Analiza multimedium dotyczącego wyników wyborów w Wielkiej Brytanii w latach 1992–2017. Dyskusja na temat zalet i wad systemu dwupartyjnego na przykładzie brytyjskim. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie zajęć i dokończenie notatki z lekcji poświęconej systemom politycznym w państwach demokratycznych.
2. Wykonanie w parach wybranych przez nauczyciela ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Mateusz Kucharczyk, Hiszpania: będą kolejne wybory parlamentarne, euractiv.pl.
Artur Bartkiewicz, Ocasio‑Cortez: Cztery czy pięć partii w USA? To by się sprawdziło, rp.pl.
Bartosz Bartczak, Pięć wniosków po wyborach, gosc.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animację można zastosować do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do wykonania prezentacji o systemie politycznym Wielkiej Brytanii.